Els principals ports espanyols multipliquen el comerç amb Israel fins a un 60%: Barcelona lidera
El comerç amb el país hebreu creix un 50% en el port de València, un 60% a Algesires i Barcelona lidera en volum absolut.

Puerto de Valencia (Foto: APV)
Els tres principals ports de contenidors d’Espanya –València, Barcelona i Algesires– van registrar un notable augment en els seus intercanvis amb Israel durant el primer semestre de 2025, segons les dades oficials de les respectives autoritats portuàries.
En conjunt, estos enclavaments van moure més de 29.300 TEU (contenidors de 20 peus) en tràfic d’importació i exportació amb el país hebreu en estos sis mesos, la qual cosa confirma una tendència alcista i sostinguda, amb creixements interanuals d’un 50% en el cas de València o d’un 59,3% en els molls andalusos, mentre que el port de Barcelona lidera en volum absolut.
Estes dades contrasten amb la postura del Govern d’Espanya i, en particular, amb la duresa mostrada pel seu president, Pedro Sánchez, que s’ha mostrat molt tajant quan s’ha referit al comerç amb el país dirigit per Benjamin Netanyahu.
“Li puntualitze una cosa, senyor Rufián. Nosaltres no comercem amb un Estat genocida. No ho fem, senyoria”, va dir Sánchez al portaveu d’ERC en unes declaracions al Congrés que van provocar que Israel convocara a l’ambaixadora espanyola després d’estes paraules a conseqüència de l’ofensiva a Gaza que va començar en resposta als atemptats del 7 d’octubre de 2023.
Malgrat esta postura reiterada per l’Executiu espanyol, situant-se fins i tot com un dels primers grans països que van reconèixer l’Estat de Palestina, en plena ofensiva israeliana sobre Gaza, l’arribada i sortida de mercaderies des dels ports espanyols no ha deixat de créixer.
El comerç amb Israel creix un 50% al port de València
En el port de València, el comerç amb Israel va alcançar 12.946 TEU en el primer semestre de l’any, un 50% més que en el mateix període de 2024. Les importacions van sumar 8.274 TEU (+49%), mentre que les exportacions van créixer un 51,7 %, fins a 4.672 TEU.
Eixe augment ha permés que Israel guanye posicions en la llista de socis comercials del port valencià, tot i que encara es manté lluny dels grans mercats asiàtics i europeus que concentren la major part del tràfic.
Per la seva part, el port de Barcelona va liderar en volum absolut, amb 13.959 TEU totals, un 8,25% més que un any abans. Les importacions des d’Israel van alcançar 10.658 TEU (+7,9 %), i les exportacions, 3.301 TEU (+9,3 %). El port català consolida així el seu paper com a principal receptor de mercaderies israelianes.
El port d’Algesires, tot i que més modest en xifres absolutes, va registrar el major creixement relatiu: 2.444 TEU, un 59,3% més que en 2024. La relació és clarament exportadora: 2.089 TEU (+70,5 %) corresponen a mercaderies enviades a Israel, front a 355 TEU (+14,9 %) importats. La seva ubicació estratègica en l’Estret i la seva especialització en tràfics de connexió ràpida li atorguen un paper rellevant en aquest flux.
En altres molls espanyols, el pes del tràfic comercial amb l’Estat hebreu és molt més rellevant. És el cas d’un port que se situa en el top 5 de ports nacionals per tràfic, el de Castelló. En plena polèmica pels negocis amb Israel, el país es consolida, paradoxalment, com el primer i principal soci comercial del port de Castelló.
Marruecos es posiciona ja com el segon país amb el qual PortCastelló mou més tràfic de TEU, amb un augment del 57,1 % en el que va d’any. Israel es manté com primer soci en este tipus de tràfic, mentre que Algèria irromp amb força, situant-se com el cinquè país gràcies a l’aixecament de drets d’importació i a l’acció directa impulsada per l’Autoritat Portuària de Castelló.