Arriba el match-ball de Ford Almussafes: Dos dies amb Kieran Cahill per a desvetllar el futur

Les dubtes sobre l'electrificació i l'impacte de la política aranzelària de Donald Trump han omplit de dubtes el futur de Ford Almussafes.

El vicepresidente europeo de Ford, Kieran Cahill

El vicepresidente europeo de Ford, Kieran Cahill

S’ha acabat l’espera. Ford Almussafes té dos dies per davant en els quals el seu futur es coneixerà per anunci o per inacció. Kieran Cahill, vicepresident de Ford, estarà en la factoria hui dimarts i demà dimecres. Va ser ell qui va anunciar al maig de 2024 que la factoria d’Almussafes tindria un vehicle multienergia per a fabricar a mitjans de 2027. I que es muntarien 300.000 unitats a l’any. Les comptes no ixen per la qual cosa fan falta explicacions i, sobretot, certeses. I que torne a dir què passarà amb Almussafes.

El fet que ahir el ministre d’Indústria, Jordi Hereu, anunciara la quarta edició del PERTE Vec i que diguera que “no” té informació d’interés de Ford sobre el pla no és tranquil·litzador. Ford ja ha cancel·lat plans d’electrificació, com va ocórrer a l’agost de 2022 i va desvetllar Economia Digital. Ha passat ja molt de temps des d’aleshores però només s’han sumat incerteses.

Els dubtes sobre l’electrificació i l’impacte de la política aranzelària de Donald Trump han sigut les incògnites que han paralitzat la fulla de ruta de Ford Almussafes que, malgrat ser anunciada, s’ha devaluat per la falta de fites que confirmaren que era ferma. Esta visita és en la qual s’esperen confirmacions definitives.

El pla de Ford, des de l’inici, tenia una gran llacuna. Durant 2025 i 2026 no hi hauria producció suficient pel que el mecanisme RED com a fórmula per a mantindre l’ocupació es va convertir en el desig fonamental. Fins i tot es va convertir en la principal reivindicació de Carlos Mazón en la reunió que va tindre amb Pedro Sánchez el 4 d’octubre (25 dies abans de la DANA sí es veien i negociaven). Llavors es va desencallar la negociació de l’ERTO, encara que no va ser fins a final d’any quan es va aprovar el mecanisme RED per a Ford.

A partir d’aleshores, gener de 2025, Ford ja tenia totes les exigències als governs central i autonòmics aprovades pel que els proveïdors esperaven les RFQ (petició de cotització per peça) i, sobretot, l’adjudicació. Els terminis habituals parlen de dos anys i mig des que s’anuncia un cotxe fins que es fabrica pel que si Kieran Cahill ho havia anunciat per a mitjans de 2027 hauria d’haver arribat ja.

Les promeses es van anar retardant i també el volum de vehicles sol·licitats. Dels 300.000 cotxes a l’any inicials es va passar a 250.000, tal com va informar al febrer Economia Digital, encara que la llum roja es va encendre quan aquest periòdic va desvetllar al juny que els plans de producció es reduïen a 209.000 cotxes.

La reducció en la producció ha anat acompanyada des de maig de 2024 amb pròrrogues en els terminis per a realment adjudicar les peces als proveïdors i iniciar treballs reals relacionats amb el nou model.

Les certeses en automoció es aconsegueixen amb tres coses: Quin cotxe es va a produir? Quan es va a producció? Quant és el volum?

Alguns proveïdors consultats per Economia Digital es focalitzen en la tercera pregunta, perquè és la que de veritat demostrarà que l’aposta de Ford per Almussafes és suficient com per a mantindre l’ecosistema.

La segona pregunta, relacionada amb el quan, passava desapercebuda fa 15 mesos, quan va anunciar el cotxe Kieran Cahill, però ara el compte és compte enrere. Només queden 15 mesos d’ERTO Red pel que encara que hui mateix començaren els treballs del nou model és molt complicat que el 1 de gener de 2027, sense ERTO Red, existisca càrrega de treball per a tots els empleats de Ford Almussafes.

La resposta de consolació és quin cotxe es va a produir. Com ja va informar Economia Digital, el model que ve té com a codi intern CX-735. Els proveïdors indiquen que la traducció al llenguatge comú és que es va a produir el Bronco. No obstant això, hi ha una novetat. Ara hi ha RFQ amb el codi CX-760, que se li podria anomenar “Bronco Sport”.

Al marge d’estes variants, que tenen moltes peces en comú i per això pot ser que encara hi haja molts proveïdors que no sàpien de la seua existència, la clau en estos dos dies és saber quan i quant es va a produir.

Les promeses de maig de 2024

UGT va ser l’encarregat al maig de 2024 de desvetllar els anuncis de Kieran Cahill. Per això, és rellevant saber que hui dimarts 7 d’octubre no està prevista reunió entre el directiu i els sindicats. Hi haurà reunió interna, com confirmen fonts oficials de Ford però els sindicats, a priori, no diran res.

Allò que fa ara fa 17 mesos que es va contar és que l’adjudicació del nou model era, segons Kieran Cahill, «el reconeixement de la companyia a València per tots els compromisos complits en els últims anys».

«Es tracta de un cotxe global, que es fabricarà a Almussafes, i que assolirà la xifra de 300.000 unitats a l’any. Serà un vehicle totalment nou i es llançarà a mitjans de 2027″, va explicar UGT.

El sindicat va apuntar com a dades crítiques sobre el nou model: «El nou cotxe que es fabricarà a València no serà elèctric 100%, però en termes globals de càrrega de treball i ocupació garantirà nivells superiors als que suposaria hui dia una plataforma elèctrica».

Ford, per la seua part, va comunicar: “Ford està adaptant la seua gamma de vehicles a Europa d’acord amb les necessitats dels clients. Hem afegit un nou vehicle de passatgers multienergia, que es fabricarà a València al nostre pla de productes per a Europa. Segons el procés habitual, els nostres equips ara estan treballant en obtenir l’aprovació completa del programa. No tenim més detalls que compartir en este moment”.

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada