DAS Audio, Istobal i Colorker destaquen l’adaptació, la flexibilitat i la cultura de pagament com a claus de l’èxit exportador.
Manuel Peris (DAS Audio), Rafael Tomás (Istobal) i Vicente Sorlí (Colorker) compartixen les seues experiències exportadores durant una taula rodona celebrada en el marc de la presentació de l'informe 'Comunitat Valenciana Exporta'.
Les companyies valencianes DAS Audio, Istobal i Colorker han coincidit en què la internacionalització exigeix una forta capacitat d’adaptació a cada mercat, flexibilitat davant els canvis i una estricta cultura de pagament. Els seus directius han explicat que operar en països amb normatives, barreres i costums molt diferents obliga a personalitzar estratègies, assumir riscos i gestionar amb precisió la tresoreria per a garantir la continuïtat del negoci exterior.
Així ho han apuntat Manuel Peris, CEO de DAS Audio, Rafael Tomás, CEO de Istobal, i Vicente Sorlí, gerent de màrqueting de Colorker, durant la seua taula rodona celebrada en el marc de la presentació de l’informe ‘Comunitat Valenciana Exporta’ en el Hub Empresa de Banc Sabadell celebrada aquest dimecres, organitzada per Economia Digital Comunitat Valenciana i impulsada per l’entitat financera. El document complet està disponible ací.
A la presentació va acudir el president de la CEV, Vicente Lafuente, la presidenta de CEV València, Eva Blasco, el president d’ATA-CV, Alberto Ara, el director general d’Afin-SGR, José María Badía, el director de negoci d’Afin-SGR, Joaquín Jovani i el secretari del Col·legi d’Economistes de València, Francisco Marín, entre altres, a més de despertar l’interès en el món acadèmic valencià com es va demostrar amb la presència de Antonio Sánchez Andrés, director de la Càtedra de Política Econòmica i Social de la Comunitat Valenciana de la Universitat de València (UV).

A nivell institucional, la consellera d’Innovació, Indústria, Comerç i Turisme, Marián Cano, i el secretari autonòmic d’Ocupació, Antonio Galvañ, també van estar presents en la jornada.
El CEO de Das Audio Group, Manuel Peris, ha afirmat que “per a nosaltres, com a fabricants del sistema de so professional, el mercat americà és un gran mercat”. Segons ha explicat, “si volem ser una marca global i amb imatge internacional hem d’estar allí, als Estats Units, un mercat de moltes referències, un mercat molt present en enginyeries”.
Peris ha subratllat que l’empresa manté un “enfoc adaptatiu” i que “nosaltres parlem de customitzar-nos a cada país en què estem, perquè ja siga en Brasil, en Xina, en Alemanya, Singapur o Estats Units, no tenen absolutament res a veure un país amb un altre”. Ha afegit que “en cada part del món et trobes unes costums, unes barreres de certificacions, aranzels, normatives… i has d’adaptar-te”.
D’altra banda, el CEO d’Istobal, Rafael Tomás, ha recordat que “l’empresa va nàixer en 1950 i als 22 anys vam decidir començar a exportar”. Ha explicat que “va començar amb l’exportació senzilla, l’exportació oportunista: es comença amb les fires, es comença a enviar cartes -ja que en aquella època encara s’utilitzava el correu- i es comença a trobar distribuïdors en llocs molt exòtics”.
“Així vam començar a crear-nos una xarxa, i després, molt després, 20 anys després, ja vam començar el que jo anome una exportació organitzada”, ha explicat.
El valencià, “molt fenici”
Rafael Tomás ha assenyalat que “sempre hem hagut de ser bastant adaptatius, és a dir, anar canviant bastant segons els mercats”. A més, ha destacat que “el valencià té un gran avantatge a nivell mundial per a enfrontar-se al que és el tema de l’exportació, perquè en el fons és molt fenici i és molt flexible”.
D’altra banda, el gerent de Màrqueting de Colorker, Vicente Sorlí, ha recordat que “el sector porta molts anys exportant” i que “fa 40 anys no hi havia ni logística, ni informació, ni res, i els països als quals exportàvem era una aventura; només anar a viatjar allí com a turista ja era una aventura, imagina’t per a vendre”.
Exportar, un repte
Sorlí ha destacat que “la zona de la Comunitat Valenciana, en concret Castelló, és pionera en la producció ceràmica en el món” i ha reconegut que “exportar avui dia també és un repte”. En la seua opinió, “el gran repte al qual ens enfrontem en l’exportació també és el tema cultural: com vendre, o com venia en un país, no té res a veure amb com venia en un altre país”.
El directiu ha definit la història del grup Colorker, que complirà 40 anys, com a “una història de valents” i ha posat l’accent en “la importància de la cultura de pagament, que ens afecta molt a les empreses”. Segons ha explicat, “un projecte que pot ser exitós en venda pot acabar amb una empresa, perquè és més la gestió de la tresoreria”.
Sorlí ha indicat que exporten a 11 països: “El 80% és exportació, i al final el risc que tu assumes també va amb el risc de la teua competència”. Ha afegit que tenen “un nivell de competència molt elevat, tant a nivell local com principalment en cinc països –Xina, Índia, Turquia, Itàlia i Estats Units-“.
Finalment, ha subratllat que exporten “molt a Itàlia“, però venen “molt a fàbriques italianes perquè després ho venen amb la seua marca”.