De Ramon Esteve en Vondom a les goteres de Fira València: Hàbitat obri tard i amb presses per vendre
Les grans marques fan de palanca a les xicotetes en un certamen que eleva la qualitat mitjana del seu disseny en un recinte que acumula dèficit de manteniment i inversió.

Presentación de Ramón Esteve en Vondom
Fira València va viure ahir una jornada accelerada. El certamen Hàbitat València porta anys creixent i superant expectatives. Aquesta edició anava a continuar aquesta senda fins que l’alerta roja va coincidir amb els 11 mesos del tràgic 29 d’octubre. I es va aturar en sec aquesta inèrcia. Ahir va obrir les portes tard, un dia després del previst i es va respirar una pressa per veure, per negociar, per conèixer, per vendre, per comprar. I per tapar els problemes que té amb l’aigua, que no es prenen seriosament mentre es protesta per la pluja.
Hi va haver empreses que van desbordar les seues expectatives acumulant èxits. Vondom, que és un dels referents de Hàbitat València amb un espai privilegiat en el certamen, va demostrar capacitat d’acceleració i va triomfar amb les presentacions de dos dels seus dissenyadors de bandera: Ramón Esteve i Eugeni Quitllet. Com si l’alerta roja no haguera existit per a ells.
En un certamen com Hàbitat, que ha quedat com el líder indiscutible de Fira València després de l’absorció de Cevisama per a l’any que ve, sorprèn la capacitat que té aquesta marca valenciana per realitzar presentacions mundials de producte, com el que va fer ahir amb Ramón Esteve, mentre que per la vesprada-nit la mateixa companyia va fletar tres autobusos perquè els seus principals clients visiten el seu showroom a poc més de mitja hora de Fira València.
Vondom és exemple del que les rajoleres no han estat capaces de arrossegar. A més, lluny de la fama que té Vondom, Hàbitat València ha anat impulsant empreses valencianes que cada vegada brillen més en disseny. Un exemple és Teulat, empresa de Sollana, que després d’emergir a Fira València després de la pandèmia ara puja al nivell 3 de Fira València i se codeja amb els grans referents del moble modern valencià.
Aquest nivell, que fa dècades va ser titllat amb menyspreu de “modern”, és el que cada edició de Fira València demostra una major qualitat i sorpresa en la seua presentació. Les exposicions s’omplin de clients i prescriptors creant un espai amb enorme intensitat comercial. Cada edició té líders que són més influents (com Andreu World, Point, Actiu…) que arrosseguen al creixement d’empreses més modestes en comparació però ara són molt més rellevants que en els seus inicis.
El patinazo de Fira València
Aquest ritme es produeix malgrat l’apreciable entrebanc que la meteorologia ha provocat en la fira. Han demostrat no estar preparats i se’ls està escapant negoci entre els dits. En l’edició de l’any passat, els hotels es van perfilar com els grans compradors del certamen i l’alerta roja per pluges amb la suspensió de la primera jornada prevista per al passat dilluns ha deslluït les expectatives. La junta directiva de l’Institut Tecnològic Hoteler es reunia en Fira València amb ocasió de Hàbitat València però la cita ha estat cancel·lada. La cancel·lació de la jornada del dilluns no ha afectat només a actes del dilluns. També a part del programa d’ahir.
No són les dels hotels les úniques absències ni són poques les cancel·lacions que ha provocat la pluja, un aspecte que els expositors ahir no van poder mesurar perquè el dimarts sol ser el dia amb més afluència i el que hi havia ja era molt com per aturar-se en distraccions.
—