Fede Fuster: «Contra la turismofòbia, turisme responsable, sostenible i transparent»
Fede Fuster, influent del turisme 2025, crida a "modernitzar les professions turístiques i fer-les atractives a les noves generacions"
Fede Fuster, presidente de Hosbec
Fede Fuster és un dels 25 influents del turisme a la Comunitat Valenciana. És president de Hosbec des de desembre de 2022, i des de juny de 2025 presideix també l’Institut Tecnològic Hoteler (ITH). Com a CEO de Climia Hotels ha impulsat una estratègia d’integració territorial i innovació tecnològica, liderant projectes com les plataformes “Biontrend” (anàlisi de dades en temps real), “Bioscore” (gestió de sostenibilitat), “Energiza” (optimització energètica) i “H2Osbec” (gestió hídrica digital), dissenyades per a democratitzar l’accés a tecnologia avançada per a pimes hoteleres. El seu lideratge ha consolidat a Hosbec com la segona major patronal hotelera d’Espanya sent la primera en rebre la Marca S de Sostenibilitat Turística.
Economia Digital realitza entrevistes als 25 influents del turisme a la Comunitat Valenciana per a conéixer la seua visió del sector, els riscos i oportunitats i prendre nota de les aportacions que els empresaris i directius més rellevants realitzen sobre el turisme.
Quines són les principals fortaleses del turisme a la Comunitat Valenciana?
La Comunitat Valenciana té un model turístic molt sòlid i equilibrat. Comptem amb un producte molt complet, que combina sol i platja, interior, gastronomia, cultura, esport i sostenibilitat. Tot això en un territori raonablement ben comunicat i amb infraestructures turístiques de primer nivell.
Però, sobretot, la nostra gran fortalesa és el teixit empresarial i professional que hi ha darrere. Un empresariat molt vinculat al territori. Una indústria que no es pot deslocalitzar ni traslladar la producció a altres països. Tenim empreses punteres, amb personal qualificat i sobretot molt compromès amb la qualitat. I a més, som referents en digitalització i sostenibilitat hotelera, dos eixos que marcaran el futur del turisme.
Quines debilitats ha de corregir i quins reptes té per davant?
Un dels principals desafiaments continua sent la estacionalitat. Concentrem bona part de la demanda en els mesos d’estiu, i hem de seguir treballant per a atraure visitants la resta de l’any amb una oferta més diversificada.
Un altre repte important és el capital humà. Una piràmide poblacional invertida que entra al mercat i que ens limita les taxes de reposició. Un absentisme inassumible. Per això el nostre objectiu és modernitzar les professions turístiques i fer-les atractives a les noves generacions. L’aposta ha de ser la carrera professional i el futur.
També cal seguir combatent la competència deslleial de l’allotjament no regulat, perquè genera desequilibris i afecta a la convivència i és la causa de la crisi reputacional i de la percepció social del turisme.
Per descomptat, hem de adaptar-nos al canvi climàtic i a les noves exigències del viatger, que demana experiències més sostenibles, autèntiques i digitals.
I no ens podem oblidar de la infrafinançament i infradotació de recursos i infraestructures que poden posar en joc el nostre futur fins i tot a curt termini.
Com veu a la Comunitat Valenciana dins de 25 anys?
La imagine com una potència turística europea basada en la sostenibilitat, la innovació i la qualitat. Una comunitat que ha sabut preservar el seu entorn, aprofitar la tecnologia i mantenir la seua identitat mediterrània. Un oasi a Europa que siga triat per a passar moments de felicitat.
Dins de 25 anys, espere que hàgem aconseguit ser un destí neutre en emissions, amb hotels i ciutats intel·ligents, energies renovables i una oferta turística que genere prosperitat sense comprometre el medi ambient i amb un indubtable valor social.
Som tremendament resilients i avançats per la qual cosa seguirem caminant un pas per davant dels mercats amb l’objectiu de tindre el millor destí i el millor servei possible.
Hi ha turismofòbia a la Comunitat Valenciana? Com s’ha d’actuar davant aquest moviment?
No podem parlar de turismofòbia com un fenomen estès a la Comunitat Valenciana. Hi ha casos puntuals de malestar en algunes zones, però en general, la convivència entre residents i turistes és bona o molt bona.
Quan sorgeixen tensions, el més important és planificar i dialogar. El turisme no ha de ser vist com un problema, sinó com una font de benestar compartit. Una bona part del nostre progrés i de la nostra qualitat de vida ve del turisme i és el que tots els ciutadans han de saber.
Així i tot, som partidaris de garantir un equilibri entre el desenvolupament turístic i la qualitat de vida dels veïns, controlant l’oferta irregular i gestionant bé els espais públics. No hi ha lloc que siga atractiu per a un turista on no es vulga viure.
La millor resposta a la turismofòbia és un turisme responsable, sostenible i transparent, que no sols aporte valor real a la societat, sinó que també ho sàpiga transmetre.
Què aporta l’Institut Tecnològic Hoteler a l’oferta turística de la Comunitat Valenciana?
L’Institut Tecnològic Hoteler és un aliat estratègic per a tot el sector. Ens ajuda a incorporar innovació i tecnologia als hotels, des de l’eficiència energètica fins a la digitalització de processos o l’anàlisi de dades per a millorar l’experiència del client.
Gràcies a l’ITH i al seu tàndem amb Hosbec, els establiments valencians estan a l’avantguarda en sostenibilitat i transformació digital. A més, la seua labor de formació i transferència de coneixement ens permet anticipar tendències com ja he dit abans i seguir sent un destí competitiu i modern.