La plantilla de Ford Colònia accepta 2.900 acomiadaments i deixa via lliure al gir estratègic per a Almussafes.
El futur de Ford a Europa està marcat per les polítiques de Trump, l'opció que torne a fer cotxes petits i que no s'opte per un tancament de la divisió.

El canciller alemán Olaf Scholz y William Clay Ford Jr., presidente ejecutivo de Ford. Foto: Ford
Amb una aclaparadora majoria del 93,5% dels seus treballadors a Alemanya aprovant el seu plà de comiats, Ford ha acabat el seu gir de 180 graus al seu centre de vehicles elèctrics de Colònia. Al juny de 2023 celebrava l’arrencada dels seus models 100% elèctrics i dos anys i tres mesos després, amb el fracàs de vendes de l’Explorer i el Capri, aconsegueix l’acord per a acomiadar a 2.900 alemanys del seu centre de vehicles elèctrics. La derivada d’aquesta acció-reacció és que ara ja pot actuar a Almussafes, on va prometre el Mustang Mach-e però mai ho va executar.
“En una situació molt difícil, hem acordat la millor xarxa de seguretat possible per als empleats, que s’aplicarà fins a finals de 2032 i, per tant, proporcionarà seguretat financera”, va declarar David Lüdtke, portaveu d’IG Metall a les plantes de Ford, en declaracions que recollia ahir Spiegel.
L’acord suposa l’eixida de 2.900 treballadors dels més de 11.000 que té la companyia i la lletra menuda de l’acord suposa que hi ha un ventall d’opcions damunt de la taula. No es tracta només d’un acord de prejubilacions i comiats, que també, sinó que s’incorporen dues clàusules que donen una indicació clara en analitzar-la des de la perspectiva automotriu.
El pacte que han recolzat IG Metall consisteix en que no hi haurà nous comiats fins a 2032. L’Explorer es va llançar al mercat al 2024 mentre que el Capri ha vist la llum enguany. Per tant, la “garantia” d’ocupació té com a rellevant matís que la continuïtat de Colònia està vinculada al que seria la durada raonable de la vida útil dels dos models que té en producció.
És cert que la baixa producció i acceptació del mercat de l’Explorer i el Capri obren tot tipus d’opcions (negatives) per a la fàbrica de Colònia de Ford. Com ja va contar Economia Digital, la producció de Ford a Alemanya s’ha reduït fins a les 80.000 unitats anuals de manera que la fabricació a Colònia unida a la d’Almussafes encara seria insuficient perquè una única fàbrica tinga suficient càrrega de treball.
L’altra clàusula sorprenent en l’acord d’IG Metall per a acceptar els 2.900 comiats a Alemanya és, com indica premsa alemanya, que “si els llocs de treball dels empleats es reubiquen a causa de la venda de la divisió i la seua continuació per una altra empresa, l’acord estipula que aquests empleats no es veuran perjudicats”. També es prepara l’acord perquè en el cas que Ford Werke (la filial alemanya de Ford) siga insolvent siga la matriu americana la que pague els comiats.
Amb aquestes clàusules, el principal sindicat alemany deixa lligat que no hi ha cap compromís addicional al ja previst fa dos anys i que s’ha posat damunt de la taula els pitjors escenaris per al futur de Ford a Europa. Preparats per a la hipotètica venda a un altre competidor o inclús el tancament per fallida, la companyia ja està preparada per al seu futur.
Amb aquest context, les veus que podrien traslladar missatges oficials i que estan més prop d’Almussafes suggereixen que la conversa continue en “octubre”. És per a aleshores quan s’espera que existisquen anuncis que relancen a Ford a Europa, el que sembla impossible de realitzar si no és mitjançant un augment del portfoli de la companyia amb la incorporació, de nou, de cotxes petits. p>
Donald Trump, amb la seua política aranzelària i les seues pressions a les marques americanes com Ford perquè centralitzen la seua producció als Estats Units i no en països competidors (i Espanya no està entre les nacions més estimades per l’administració americana), suposa un llast per a les opcions que Almussafes torne a ser un referent en la producció de la companyia de l’òval.