Mercadona aclareix la polèmica sobre la venda de les taronges: esta és la seua procedència
L'informe d'Anàlisi de la Campanya de Cítrics 2024-2025 revela que, malgrat el retrocés en les importacions, Mercadona continua apostant pels cítrics de procedència nacional per als seus establiments.
Una botiga de la cadena de supermercats Mercadona. Foto: Mercadona.
A partir d’esta època de l’any, les taronges arriben al seu millor moment, la qual cosa es tradueix en una major presència de varietats nacionals en els supermercats. No obstant això, com recull El Economista, el mercat espanyol també conviu amb un flux constant d’importacions, que enguany s’han vist notablement reduïdes. Un fet que afecta a tots els comerços que operen amb esta fruita, inclòs, per descomptat, Mercadona.
I és que tal com ha revelat l’informe d’Anàlisi de la Campanya de Cítrics 2024-2025, publicat pel Ministeri d’Agricultura, Pesca i Alimentació, les importacions de taronja retrocedeixen tant en volum com en valor, degut principalment a la caiguda de compres a tercers països i al descens dels valors unitaris. Això, com no podia ser d’altra manera, també afecta al comerç espanyol.
Les importacions de cítrics espanyols cauen considerablement… però Mercadona manté la seua aposta
En el que es refereix a les xifres, Espanya va importar un total de 82.673 tones de taronja en la campanya 2024-2025, la qual cosa suposa una caiguda del 19,8% respecte al període anterior. Este descens generalitzat contextualitza l’interés per conéixer com s’abasteixen les principals cadenes de supermercats, especialment aquelles amb forta presència en regions productores.
A gran distància, els segueixen Països Baixos, amb 12.398 tones, i França, amb 7.737 tones, país este últim que en ocasions apareix erròniament com un dels suposats proveïdors de taronges venudes en supermercats espanyols. Estes xifres mostren que, si bé existeix comerç comunitari, la presència francesa en este àmbit és limitada, una dada rellevant a l’hora de desmuntar rumors freqüents sobre l’origen de alguns productes comercialitzats en grans cadenes.
No obstant això, la caiguda generalitzada d’este comerç no ha caigut solament en Europa. En el capítol de països externs a la Unió Europea, destaquen Egipte, amb 2.388 tones, Sud-àfrica amb 5.019 tones, i Argentina, per últim, amb un total de 4.720 tones. Encara que són volums rellevants, les xifres mostren una forta caiguda en les compres de taronja egípcia respecte a la campanya passada, amb un desplom del 88,3%.
A més d’això, l’informe també aclareix que les importacions procedents de Marroc a penes van arribar a 325 tones, una xifra molt reduïda i molt allunyada del que sol especular-se en xarxes socials en relació amb algunes cadenes de distribució espanyoles. Per això, amb este context, la pregunta sobre l’origen de les taronges que ven Mercadona es torna especialment rellevant, més encara tenint en compte els bulos recurrents que circulen cada any durant la temporada citrícola.
Mercadona dobla la seua aposta per la taronja nacional: estes són les regions que abasteixen els seus lineals
Un problema al qual, no obstant això, Mercadona ha sabut resistir. I és que El Economista recull l’aclaració de la cadena: Mercadona ha anunciat l’inici de la seua campanya de comercialització de taronja nacional, la qual cosa implica que les taronges que ofereix corresponen exclusivament a producte espanyol. Segons la companyia, es preveu la venda de 131.000 tones de taronja nacional durant la campanya 2025/2026.
Un fet que han anunciat en la pròpia cadena valenciana a través d’un comunicat oficial, Mercadona assenyala que la campanya acaba de començar i es prolongarà fins aproximadament el mes d’agost, un període en el qual la cadena mantindrà el seu compromís amb el producte de proximitat. I Mercadona assegura que totes les seues taronges procedeixen de camps situats en Comunitat Valenciana, Andalusia, Catalunya i Múrcia.
Estes àrees concentren la major part de la producció citrícola nacional, la qual cosa, segons Mercadona, permet posar en el mercat un producte en el seu punt òptim i amb garanties de frescor, tornant a col·locar a la cadena valenciana al capdavant en el que respecta a l’aposta per el producte local, fins i tot en un panorama en el qual no semblava especialment viable.
A este fet, Mercadona també ha volgut recalcar que l’abastiment es duu a terme gràcies a la col·laboració amb tretze proveïdors nacionals, entre els quals es troben Martinavarro, Bollo, Fontestad, Fruites Tono, Frutinter, Anecoop, Alcafruit, Lasarte, Agronostrum, AM Fresh Spain Citrus, Grup Llusar Torres, Vicente Giner i Nufresco.
Mercadona recorda que ofereix taronja nacional en tots els seus formats, a granel i en mànegues de 3 i 5 quilos, integrant este producte dins de la campanya 2025/26 de cítrics d’origen espanyol, la qual va començar el passat octubre amb l’entrada de mandarina i llima. Un fet que demostra sobradament que el seu compromís amb el sector primari espanyol és ferm, prioritzant relacions estables i transparents amb els seus proveïdors. I este any, els clients habituals de la cadena valenciana podran gaudir un any més de la qualitat del producte local en els lineals dels seus establiments.