Un altre peatge que cau a Espanya: Óscar Puente anuncia una nova autopista gratuïta.

Malgrat que el tram estava liberalitzat des de l'estiu passat, quan es va iniciar una prova pilot de gratuïtat, el departament encapçalat per Óscar Puente aplicarà la mesura fins a febrer de l'any que ve.

Oscar Puente. Transportes.

Alliberament del peatge de la circumval·lació d’Alacant en l’autopista AP-7. Així ho ha donat a conéixer el ministre de Transports, Óscar Puente, la qual cosa implica que el tram que connecta Monforte del Cid amb El Campello serà gratuït i no comportarà el pagament de cap import per circular per ell.

Malgrat que el tram estava liberalitzat des de l’estiu passat, quan es va iniciar una prova pilot de gratuïtat, el departament encapçalat per Óscar Puente ha optat per aplicar la mesura fins a febrer de l’any que ve, segons recull Las Provincias, que també assenyala que l’objectiu és reduir el trànsit en la A-70.

Óscar Puente prorroga la gratuïtat del tram

De fet, aquest tram de l’AP-7 ja estava liberalitzat des de juliol de 2024, quan el Ministeri de Transports va iniciar una prova pilot de gratuïtat i que ha prorrogat fins a febrer de 2026, segons recull Las Provincias.

Els peatges estan desapareixent en les autopistes repartides per la geografia espanyola a mesura que els contractes amb les empreses privades que les gestionen van caducant. Des de 2018, el Govern els ha tret de les següents vies:

  • L’AP1, que connecta Burgos amb Arminón
  • L’AP4, que connecta Sevilla amb Cadis
  • L’AP2, que connecta Saragossa amb El Vendrell
  • L’AP7, que connecta Tarragona amb La Jonquera
  • La C32, que connecta Barcelona amb Lloret de Mar
  • La C33, que connecta Barcelona amb Montmeló

La previsió del ministeri que lidera Óscar Puente és alliberar l’any que ve l’AP68, que uneix Bilbao amb Saragossa, mentre que per a 2026 té intenció d’alliberar l’AP6 a Madrid, així com els seus ramals cap a Àvila i Segòvia.

El Govern ha concretat que des de 2018, quatre de cada deu quilòmetres d’autopistes estatals han passat a ser gratuïtes. Conseqüentment, s’han alliberat poc més d’un miler de quilòmetres dels 2.530 existents.

El ministre de Transports i Mobilitat Sostenible, Óscar Puente, intervé durant la seua visita a la fàbrica d'Alstom David Zorrakino / Europa Press (Foto d'arxiu)
Quatre de cada deu quilòmetres d’autopistes estatals han passat a ser gratuïtes. Foto: David Zorrakino / Europa Press.

A més, l’Executiu ha donat a conéixer que les bonificacions aplicades a les tarifes dels peatges estatals han generat un estalvi en les butxaques de la ciutadania d’entorn a 1.400 milions d’euros.

Quins són els peatges més cars

Actualment, els peatges més cars es troben al País Basc i a Catalunya, on conduir per alguns trams pot costar fins a 50 cèntims per quilòmetre, segons es desprèn de les dades recollides en un estudi elaborat per Automobilistes Europeus Associats (AEA).

El peatge més car d’Espanya és el dels Túnels d’Artxanda, situat en les proximitats de Bilbao. Consta d’un tram de 3 quilòmetres i el seu cost ascendeix a 50 cèntims per quilòmetre recorregut.

Entre els peatges més cars també figura el del túnel del Cadí, Vallvidrera, l’autopista de Sant Cugat a Manresa o l’autopista de Castelldefels a El Vendrell, amb un import de fins a 47 cèntims.

En l’altra cara de la moneda, es troben els peatges més barats. Es tracta del tram que connecta Puxeiros amb Baiona, però també el que uneix A Corunya amb Carballo, tots dos situats a Galícia i amb un preu inferior als 10 cèntims per quilòmetre.

Un major benefici per a les autopistes públiques

Les autopistes que gestiona l’Estat, corresponents als peatges que van quebrar després de la crisi financera de 2008 i que el Govern va rescatar prop d’una dècada després, han registrat un increment en el benefici net del 21% fins a superar els 20 milions d’euros.

Els ingressos de les nou vies incloses en la cartera pública han crescut prop d’un 4%, de manera que han superat els 94 milions d’euros. Els principals actius de Seitt, l’empresa pública que gestiona les autopistes estatals, han continuat sent les autopistes R3 i R5, que operen sota una mateixa concessió i discorren per les sortides de Madrid cap a València i Extremadura.

En contraposició, el major llastre continua sent l’autopista que connecta Madrid amb Toledo. El tram únicament va ingressar 3,4 milions d’euros l’any passat, la qual cosa implica uns números vermells de 2 milions d’euros.

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada
Ciberseguridad. Foto: Freepik.

La ciberseguretat, nou eix estratègic de la competitivitat

SUSCRÍBETE A ECONOMÍA DIGITAL

Regístrate con tu email y recibe de forma totalmente gratuita las mejores informaciones de ECONOMÍA DIGITAL antes que el resto

También en nuestro canal de Whatsapp