Uruguai revela que Cardama contou cun avalista ruso do que non hai rastro para asinar o contrato de 82 millóns.
O Goberno de Yamandú Orsi denuncia que a empresa que outorgou as garantías a Cardama para o seu encargo de dúas patrulleiras oceánicas encamíñase á liquidación e que non tiña sede nin empregados.
El presidente de Uruguay, Yamandú Orsi
O contrato estrela de Cardama en Uruguai convértese nun quebradeiro de cabeza. O novo presidente do país suramericano, Yamandú Orsi, anunciou este mércores que iniciará as accións necesarias para rescindir o encargo de dúas patrulleiras oceánicas tipo OPV que o Goberno do seu predecesor, Luis Lacalle Pou, lle tiña adxudicado ao estaleiro vigués.
Durante a súa intervención, Orsi referiuse a unha suposta “estafa ou fraude ao Estado uruguaio” e a un vencemento da “garantía de fiel cumprimento” do contrato mentres que o estaleiro vigués, pola súa banda, aférrase á renovación in extremis do aval cunha entidade financeira, Eurocommerce Limited, á que o Goberno uruguaio pon no punto de mira.
«Hai indicios fortes de que esta empresa é unha empresa de papel e que estaríamos ante un fraude ante o Estado uruguaio e esta garantía non existiría», chegou a apuntar o secretario de Presidencia, Jorge Díaz.
O papel de Eurocommerce
Orsi foi investido presidente do Goberno en marzo e só un mes máis tarde a nova ministra de Defensa, Sandra Lazo, avanzou a posta en marcha de “unha investigación por presuntas irregularidades no contrato”. O documento, ao que tivo acceso Economía Digital Galicia, pon na diana a unha Eurocommerce Limited que está liderada por Vladimir Suzdalev. Este cidadán ruso de 54 anos figura como administrador desta sociedade que foi constituída cun capital social de 100.000 libras esterlinas en maio de 2019.
Ubicada no barrio londiniense de Bloomsbury, a compañía non deu conta nin da existencia de empregados nin de actividade desde o ano 2022, a tenor dos rexistros da Companies House británica (o equivalente ao Rexistro Mercantil español). Eurocommerce entrou en escena en outubro de 2024. Foi entón cando, despois de sete prórrogas que se activaron ante a imposibilidade de Cardama para presentar as garantías esixidas no prazo inicial de 45 días, anunciouse a constitución da garantía de Eurocommerce por un período de vixencia de 365 días, en lugar dos 42 meses estipulados.
Cardama chamou á porta de Eurocommerce tras naufragar os intentos previos con Banco de Seguros do Estado, MYN de Freitas, Som.us, Euro Exim Bank, EEB, Societe Generale e Parcilar (Abitab). A prensa uruguaia cifra en uns 4 millóns de dólares a cantidade avalada por unha Eurocommerce que non superou este particular exame á primeira.
O xaque do Goberno uruguaio
E é que o estudo Delpiazzo, que foi contratado para asistir ao anterior Goberno uruguaio en todo o relativo a este macrocontrato (o maior do seu Ministerio de Defensa na pasada lexislatura), lanzou varias advertencias. Nun primeiro momento alertou de que o prazo xa vencera para posteriormente engadir que o borrador de Eurocommerce non cumpría as esixencias contractuais.
O informe elaborado polo Goberno alerta da inexistencia de “entidades idóneas como corredores de seguros, tal e como suxeriu o Banco Central” e, ademais, subliña que “a garantía está redactada en inglés, non se traduciu, non se apostilou e a representación non foi controlada debidamente”. O “Ministerio de Defensa Nacional aceptou como forma de acreditar a representación o certificado notarial dun notario español (Luis Calabuig de Leyva), que simplemente certificou que un terceiro (Francisco Sabater Cabanés) se presentou ante el e dixo que a firma da garantía (Alex Walsh) tiña facultades suficientes para firmar en representación de Eurocommerce Ltd”. “Todos os elementos mencionados foron alertados polo estudo Delpiazzo Avogados”, precisa o informe, que engade que, a pesar diso, “o Ministerio de Defensa seguiu adiante e avalou as garantías”.
O Goberno uruguaio podía dar luz verde a esta operación que se atopaba suxeita “á responsabilidade que implica ter a renovación anual 30 días antes do vencemento, a fin de garantir que a garantía se atope vixente durante o prazo de 42 meses ou no seu defecto executar dita garantía”.
Ante este escenario, o Goberno uruguaio activou a maquinaria o pasado 22 de setembro para executar as garantías e cobrar o acordado (arredor dun 5% do valor total do contrato, uns 4 millóns de dólares). Nesa data cumpríase, de acordo á versión do goberno uruguaio, o prazo legal para que Cardama anunciase se tiña intención de renovar unha garantía que vencía en só 30 días.
Actividade fantasma de Eurocommerce
Ese día, o Goberno uruguaio dá instrucións ao seu embaixador no Reino Unido para que realice as xestións necesarias para facer efectiva a execución formal da garantía de fiel cumprimento. Como parte dos achados, Luis Homero Bermúdez Álvarez constata que na sede que Eurocommerce declaraba en Londres o que hai en realidade é unha inmobiliaria. Tras preguntar aos responsables sobre a implantación de Eurocommerce en anos anteriores, estes contestan que non teñen constancia de que esta operase alí.
Tras solicitar un informe ao despacho de avogados Arnold & Porter, o Goberno uruguaio descobre a existencia de Vladimir Suzdalev (residente en Rusia) e que Eurocommerce atópase camiño á liquidación. Non en van, un comunicado remitido á Companies House o pasado 19 de agosto establecía que, salvo un xiro nos acontecementos (algo que non se produciu) esta sería disolta no prazo de dous meses.
“Á luz da situación de Eurocommerce, presentar unha demanda contra o estaleiro é a vía máis efectiva”, recolle o informe presentado polo Goberno que tamén aposta pola presentación dunha “denuncia ante múltiples axencias responsables de investigar fraudes no Reino Unido”.
Viaxe exprés a Uruguai para salvar o contrato
A ofensiva do Goberno uruguaio pon en xaque o contrato estrela para Francisco Cardama SA. O estaleiro vén de rexistrar un aumento do 31,3% na súa facturación, que se elevou ata os 13,3 millóns de euros o ano pasado, algo que, con todo, non impediu que o seu beneficio neto sofriese un recorte de 324.723 a 99.823 euros.
Ante a envergadura do contrato, Mario Cardama xa anunciou a súa intención de desprazarse a Uruguai para intentar encauzar a situación. En declaracións co medio uruguaio El Observador, o presidente da empresa viguesa subliñou que ten autorizado o novo aval de Eurocommerce desde o pasado 26 de setembro, pero que se “despistou” e por iso non o entregou con antelación ao Ministerio de Defensa. Ademais, o empresario tamén puntualizaba que Eurocommerce seguía en funcionamento e que mantivo contacto cos seus representantes ao longo destes últimos días.
Mario Cardama intentará salvar un contrato clave para o centenario estaleiro vigués, que no contrato rubricado co Ministerio de Defensa de Uruguai comprometíase a finalizar o primeiro buque en 18 meses desde a firma do contrato (decembro de 2023) e o segundo en 30 meses. “Só o proceso de constitución de garantía levou 11 meses“, censura o Goberno de Orsi no seu informe.