Mar Chao va oferir la terminal de Ford en el Port de València a marques desconegudes de cotxes xinesos.

El Port de València va evitar penalitzar a Ford per no complir els tràfics mínims, però quan va arribar Mar Chao es va acabar la sensibilitat amb la fàbrica d'Almussafes.

Mar Chao, presidenta de la Autoridad Portuaria de Valencia (APV)

Mar Chao, presidenta de l’Autoritat Portuària de València (APV)

La presidenta de l’Autoritat Portuària de València, Mar Chao, ha oferit la terminal de Ford en el Port de València a un operador que està buscant com introduir noves marques a Europa. Durant una missió comercial a la Xina el passat mes de juny, segons expliquen fonts portuàries, es va plantejar l’operació que suposaria cancel·lar l’adjudicació a Ford i incorporar un altre operador que tinguera més tràfic de cotxes.

Ford va aconseguir tindre espai propi en el Port de València per a les seues operacions en 2016. Es va tractar de 50.000 metres quadrats en l’extrem sud del Moll de l’Est. Llavors va assumir el compromís d’un tràfic mitjà mínim durant els pròxims set anys (amb possibilitat de prorrogar-lo fins a 2026) de 90.000 vehicles anuals. L’any següent, es va modificar l’adjudicació arribant als 150.000 metres quadrats.

En el consell d’administració de l’Autoritat Portuària de València de juny de 2022, tal com es va informar en la seua roda de premsa posterior, es va concedir una excepció a Ford per evitar la penalització que per contracte tenia si incomplia el volum mínim de tràfic compromés. Això va ser abans que arribara Mar Chao a la presidència del Port de València i quan Ford estava en ple debat sobre si tancava la planta d’Almussafes o la de Saarlouis.

La situació es va tornar a plantejar en febrer d’aquest any ja que la crisi de producció de Ford Almussafes estava i continua en el seu moment àlgid. Amb Mar Chao com a presidenta es va donar portada en abril a les peticions de la fàbrica americana.

Aquesta falta de suport de l’Autoritat Portuària de València a la fàbrica de Ford en Almussafes va passar completament desapercebuda per part de la Generalitat Valenciana, l’únic focus del qual estava en la reconstrucció després de la DANA. De fet, la incapacitat de Mar Chao de fer equip en el Port de València, el que li ha deixat plegada a les necessitats de MSC i Boluda, és un aspecte que només a partir de juny d’aquest any va començar a produir curiositat en l’entorn de presidència.

Mentre aquest recel es començava a generar va ser quan, segons expliquen fonts coneixedores de la proposta, Mar Chao va proposar a un operador amb gran capacitat de car-carrier (vaixells específics per al transport de vehicles) que es quedara amb la concessió de Ford. En aquest sentit, cal recordar que Mar Chao és la presidenta del Port de València que ha revocat la concessió de la terminal de passatgers a Baleària malgrat que va ser ella mateixa la que com a directora comercial va avalar la seua concessió anys abans, tal com ahir va revelar Economia Digital.

Les fonts que coneixen la proposta expliquen que en el mercat automoció xinés hi ha grans líders com BYD que han comprat els seus propis car-carrier per a traslladar la producció que fan a Àsia cap a Europa i Amèrica. Allí està projectat molts centenars de milers de moviments de cotxes a l’any. “Ací es coneixen dues o tres marques però a la Xina hi ha 150 marques a les quals cal donar servei”, expliquen les fonts portuàries coneixedores del mercat xinés.

Una gran part d’aquestes 150 marques és difícil que arriben a curt termini Europa però sí que s’adverteix que hi ha “moltes marques que prompte podrien moure 50.000 o 100.000 vehicles a l’any cap a Europa, pel que no és eficient tindre una flota pròpia i van a necessitar operadors com nosaltres”.

I allí és on va aparèixer Mar Chao oferint l’espai que té Ford en el Port de València en un projecte que no s’ha comunicat oficialment i que suposa una amenaça a la competitivitat de la fàbrica d’Almussafes, que té l’exportació com a principal destí de la seua producció.

Segons les fonts portuàries consultades, la proposta de Mar Chao sobre la terminal de Ford va respondre a criteris únicament de negoci sense abordar la repercussió que tindria no només dificultar les operacions de la indústria local sinó, al contrari, anar a buscar a la Xina clients que puguen desembarcar en el mercat per a competir tant amb Ford Almussafes com amb els cotxes de Volkswagen i Cupra que utilitzaran les bateries que es realitzen en la gigafactoria de PowerCo a Sagunt.

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada