Caixabank assenyala a Trump i Ford com a motors de la caiguda de les exportacions valencianes.

Estats Units lidera el retrocés en les exportacions de turismes de la Comunitat Valenciana, que en els últims cinc anys acumula una contracció del 36%.

Caixabank presenta el informe 'Geopolítica y nueva geometría del comercio exterior valenciano'.

Caixabank presenta l’informe ‘Geopolítica i nova geometria del comerç exterior valencià’.

L’informe ‘Geopolítica i nova geometria del comerç exterior valencià’ elaborat per Caixabank i Cambra València certifica una preocupant tendència baixista en les exportacions de les empreses valencianes i ho focalitza en tres punts: la guerra d’aranzels iniciada per Donald Trump ja en el seu primer mandat i incrementada exponencialment en aquest segon; la situació de paràlisi de la factoria de Ford Almussafes, relacionada igualment amb la situació dels Estats Units, i el sector de l’energia.

Sobre aquest últim punt, aquest diari comptava recentment que la multinacional valenciana Power Electronics refreda la hipòtesi d’un trasllat de la seua activitat als Estats Units. Si fa uns mesos la companyia amenaçava amb portar-se el 60% de la producció de la seua planta valenciana al país nord-americà si s’aplicaven aranzels, ara el discurs és ben diferent.

Aquestes són algunes de les principals conclusions d’aquest detallat document que han presentat aquest dijous la directora territorial de CaixaBank a la Comunitat Valenciana i Regió de Múrcia, Olga García, i el director de Cambra València, Jorge Linares.

L’informe indica que la agressiva política aranzelària nord-americana “eleva la incertesa a màxims“: “Durant els vuit primers mesos de 2025 l’escenari internacional ha vingut marcat per la política aranzelària i proteccionista posada en marxa pel nou president nord-americà, Donald Trump. Les empreses exportadores s’han vist exposades a un elevat nivell d’incertesa davant la volatilitat i arbitrarietat de les decisions del govern dels Estats Units, paralitzant decisions d’exportació i inversió en uns casos, i en altres, accelerant-les”.

A això se suma, segons dades d’aquest 2025, l’estancament del mercat europeu, lligat en bona part al retrocés de les vendes de vehicles; les exportacions a Amèrica del Nord (Estats Units, Canadà i Mèxic) han patit l’augment generalitzat d’aranzels del 15% a la Unió Europea; la tendència de diversificar exportacions cap a Àfrica i Amèrica Llatina es manté, la recuperació dels mercats asiàtics, en concret, Xina i alguns països del Sud-est Asiàtic, i la decisió política d’Algèria d’obrir parcialment el seu mercat als productes espanyols.

La situació de Ford Almussafes

L’anàlisi dedica també un apartat específic al sector de l’automòbil. Apunta que els vehicles són un dels principals productes exportats per la Comunitat Valenciana, per estar ubicada la multinacional Ford al municipi d’Almussafes. No obstant això, en l’últim quinquenni l’evolució de les seues vendes en els mercats exteriors ha estat condicionada notablement pel retall de la fabricació de models en aquesta planta i per la difícil transició que travessa aquest sector cap a l’electrificació.

Caixabank i Cambra indiquen que Xina ha pres l’avantatge en la transició dels vehicles de combustió a la mobilitat elèctrica, gràcies a una política perfectament planificada des de fa anys, amb una estratègia d’inversió en el sector de l’automòbil. Ha sabut desenvolupar una indústria que va substituint l’essència mecànica per components electrònics i ha reduït costos, amb processos de fabricació a escala i un resultat molt competitiu econòmicament.

L’adopció per part dels Estats Units i la Unió Europea d’una política aranzelària més agressiva per protegir la indústria automobilística pròpia ha fet que Xina adopte l’estratègia no solament d’exportar vehicles fabricats a Xina, sinó també d’instal·lar fàbriques en altres continents i vèncer les traves d’aquests aranzels, destaca l’informe.

En xifres, en l’últim quinquenni, les exportacions valencianes de turismes han experimentat un retrocés del 36%. La major part dels mercats de destinació dels vehicles han registrat un retrocés, però ha estat especialment intens en mercats no europeus. Entre ells destaca Estats Units, Austràlia, Marroc o Colòmbia (mercats situats entre els 20 primers en 2019).

En definitiva, les vendes d’automòbils de la fàbrica de Ford Almussafes s’han concentrat en el mercat europeu, que ha passat del 80% en 2019 al 95% en 2024.

Les exportacions valencianes, a la baixa

Caixabank i Cambra posen números a la situació de les exportacions de les empreses valencianes. L’evolució del comerç exterior valencià en els últims 15 anys ha vingut marcada per una senda de creixement sostingut fins a l’any 2022. La caiguda de les vendes en 2020 provocada per la pandèmia del Covid-19 va ser àmpliament compensada en els dos anys següents, arribant a prop dels 40.000 milions d’euros en 2022.

No obstant això, en els dos últims anys (2023, 2024) i durant la primera meitat de 2025, les exportacions valencianes han experimentat un canvi de tendència, registrant un retrocés sostingut.

Entre 2022 i 2025 les exportacions valencianes han retrocedit un 10% en termes nominals i un 14% en tones. Així mateix, el nombre d’empreses exportadores també ha disminuït progressivament en aquest període, fins a un 10% acumulat en aquest període.

No obstant això, cal qualificar-se com de molt positiu el fet que el nombre d’empreses exportadores regulars (les que exporten quatre o més anys de forma continuada) haja mantingut la seua tendència a l’alça durant l’última dècada (amb l’excepció de l’any 2020 per la pandèmia). Entre 2022 i 2024 són 200 empreses valencianes més, les que realitzen activitats d’exportació de forma regular, fins a arribar a les 8.360 empreses en total en 2024.

Quant a les importacions, han mostrat un comportament molt similar al de les exportacions: senda de creixement fins a l’any 2022, arribant a xifres similars al de les exportacions, degut en bona part a l’augment dels preus, i retrocés i estancament en els tres anys següents.

Un canvi d’era

Per part de Caixabank, Olga García ha manifestat que “el món cada vegada és més complex i incert i cal prendre decisions”. A més, ha apuntat que “la globalització exigeix estar molt més atents i tenir dades solvents i fidedignes dóna oportunitats de prendre decisions i seguir creixent, per pensar en gran perquè el millor està per arribar”.

Jorge Linares ha afirmat que ens trobem davant “un canvi d’era“: “Les tensions geopolítiques estan canviant l’ordre establert i es està produint una reorganització del comerç mundial. Aquest nou context va a condicionar l’activitat de les empreses valencianes”.

“Aquest informe va a permetre reforçar la resiliència de les empreses valencianes. La Comunitat Valenciana té una base d’empreses eminentment exportadores, que van a necessitar un acompanyament per afrontar aquest entorn tan convuls”, ha afegit el director de Cambra València.

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada

UGT encripta un Bronco en el calendari laboral per a dir que Ford Almussafes té futur.