La Comunitat Valenciana es juga a Londres més de 3 milions de turistes i 3.350 milions d’euros de despesa.
Hosbec presenta les dades del mercat britànic en World Travel Market amb projeccions fins a final d'any.
(Foto de ARCHIVO) Varios turistas recorren la ciudad de Valencia. Rober Solsona / Europa Press
La Comunitat Valenciana es juga en la cita turística internacional més important, el World Travel Market a Londres, un negoci que supera els tres milions de turistes, 21 milions de pernoctacions i 3.350 milions d’euros de despesa.
Que el mercat britànic és el principal mercat internacional de turistes en la Comunitat Valenciana no és un secret per a ningú. Amb una quota de mercat actual propera al 25% del total, és un mercat que ha vingut experimentant un creixement continu des de 2019 (amb el parèntesi del Covid) tant en turistes com en despesa total.
Aquest dimarts, primer dia d’obertura de la cita turística internacional més important, World Travel Market a Londres, Hosbec ha presentat les principals dades del mercat britànic per a centrar l’actuació estratègica que ha de presidir la col·laboració públic-privada per al turisme del Regne Unit. El president de la patronal turística, Fede Fuster, i la directora executiva, Mayte García, han arrancat la presència de la Comunitat Valenciana en aquesta fira amb la presentació de les principals dades, projeccions i previsions per a 2026.
Quant als turistes allotjats en hotels, BigDataHosbec ha traçat també un perfil de dades: s’espera que més de 1,3 milions dels turistes britànics que visiten la Comunitat Valenciana s’allotgen en hotels, es registren quasi 6,6 milions de pernoctacions hoteleres, que la despesa directa en els hotels valencians quasi roce els 400 milions d’euros, amb una tarifa mitjana de 114,5 euros i una estada mitjana que ronda els 5 dies. En les principals variables, turistes, pernoctacions i despesa, s’estarien marcant màxims històrics.
El rècord de preu mitjà per reserva s’ha assolit durant el mes d’agost de 2025 amb 185,7 euros, mentre que, fins a la data, les reserves més econòmiques s’han realitzat durant el mes de gener amb 76 euros per reserva. Els preus per a aquest mercat s’han incrementat un 5% de mitjana durant 2025.
Sobre els canals de venda dels turistes britànics, en la qual s’observa que la turoperació tradicional suposa quasi un 50% de les reserves mentre que la venda per canal directe (directament a l’hotel) apenas suposa un 5,7%. Com ha indicat Fede Fuster, president de Hosbec “tots els operadors i intermediaris són necessaris en mercats tan complexos però aquesta informació ens proporciona àrees de millora per a les empreses, com el nostre canal de venda directa per a fer-lo créixer en el futur com una opció atractiva i segura per al client”.
També és interessant observar el comportament dels turistes britànics respecte als règims alimentaris oferits pels establiments hotelers: l’opció del All Inclusive es manté estable amb quasi el 39% del total de les reserves, però les modalitats de Bed&Breakfast o Half Board suposen més de la meitat, la qual cosa deixa un ampli marge a aquests turistes per al consum en el destí. La pensió completa (6,4%) i el només allotjament (3,7%) són opcions molt minoritàries per a aquests turistes.
Espanya, destinació preferida pels britànics
Quant a tendències de viatge, Espanya continua sent la destinació preferida entre els britànics, que es caracteritza per ser un mercat eminentment viatger. Els britànics que surten de viatge o vacances no baixen del 80% i es dispara al 96% en la franja d’edat de 25 a 35 anys. I de tots ells, Espanya és triada en el 32% de les ocasions. I la Comunitat Valenciana és la seua tercera opció dins d’Espanya, per darrere de Balears i Canàries.
El turista britànic està cada vegada més compromès amb la sostenibilitat i té en compte criteris clars de protecció animal, preservació cultura i patrimoni, com els residents són impactats pel turisme, impacte canvi climàtic o estrès hídric per a triar les seues vacances. Tots aquests aspectes han de centrar en opinió del president de Hosbec “la nova promoció en aquest mercat i formar part de la informació disponible i accessible per les empreses que treballen el turisme britànic, tant hoteleries, com companyies aèries, rent a car i qualsevol altra que forme part de la nostra cadena de valor”.
L’aeroport d’Alacant, la millor connexió
Per aeroports, no cap cap dubte que l’aeroport d’Alacant-Elx-Miguel Hernández és la instal·lació aeroportuària amb millor connexió amb Regne Unit. Va a superar els 3 milions de passatgers amb origen UK i destinació Alacant, amb un creixement de més del 7% respecte a l’any 2024.
El centre neuràlgic de l’origen d’aquests passatgers el formen, d’una banda, el nucli dels tres aeroports de l’àrea Londres (Gatwick, Stansted i Luton) però Manchester, Bristol, Birmingham i Leeds són els quatre punts unitaris més importants. Sense oblidar-nos per descomptat de East Midlands, Liverpool, Newcastle, Belfast, Glasgow o Edimburgo, per la qual cosa Alacant és un destí més que demandat per tot el territori britànic.
Ryanair (42,1%), EasyJet (22,8%) i Jet2.com (20,2%) sumen més del 85% dels seients i passatgers amb origen en Regne Unit i destinació Alacant, i aquestes tres companyies sumen increment de passatgers entre el 6 i el 7% només en l’últim any.
L’aeroport de València va a finalitzar el 2025 amb més de 420.000 passatgers transportats des de Regne Unit, la millor xifra històrica fins al moment i que suposa un creixement de més del 3% respecte de l’any 24. Fede Fuster ha recordat la necessitat “d’emprendre quant abans les obres de reforma d’aquest aeroport que permeti afrontar un horitzó de programació de més de 25 anys amb capacitat suficient per a operar la demanda i l’oferta interessada en València”.
L’aeroport de Castelló ha de continuar amb la seua promoció en aquest mercat com a part de la seua estratègia a curt i mitjà termini. En 2025 va perdre el 16% dels seus passatgers procedents de Regne Unit i serà difícil que puga superar els 24.000 que té com a rècord en 2023. La diversificació amb la incorporació d’altres companyies, a més de Ryanair, és un dels objectius que perseguim des de HOSBEC per a l’aeroport de Castelló.
Previsions per a 2025-2026
Les dades avançades de programació aèria ens parlen d’un increment important de la capacitat programada per a la temporada d’hivern que créixerà un 8,4% a Alacant i València, mentre que continua en descens a Castelló (-6,2%). En total es van a oferir més de 1,8 milions de seients en aquesta temporada AW2025-2026, dels que més de 1,58 milions estaran en la base d’Alacant.
“La varietat de productes turístics de la Comunitat Valenciana és una de les seues fortaleses”, ha destacat Fede Fuster a Londres, “per la qual cosa tenim una gran part del treball fet. És la nostra responsabilitat continuar demostrant que som capaços de fer les coses amb els criteris de sostenibilitat, eficiència en la gestió i transparència que requereix la pròpia activitat turística i que agraeixen i valoren els mercats”.