Els proveïdors de Ford criden a l’Exèrcit: «Tenim know-how per a saltar a Defensa»
Francisco Segura destaca que el sector de proveïdors d'automoció té el coneixement, la infraestructura i les capacitats per a desenvolupar productes per a Defensa.
Fàbrica d’automòbils
L’Associació Valenciana d’Indústria de l’Automoció, que originalment reunia als proveïdors de peces de Ford Almussafes i que ha afegit en els últims anys empreses d’enginyeria i serveis adjunts al sector, ha preparat un informe en el qual conclou que estan preparats per a adaptar les seues cadenes de producció a les sèries més curtes que requereix el material militar.
La crida a l’exèrcit es basa en que “existeix una línia directa des de les empreses proveïdores d’automoció cap a la defensa, on ja es treballa en àrees com la conducció autònoma, la sensorització i la connectivitat de dispositius”.
L’estudi ha analitzat una trentena d’empreses associades d’AVIA i ha conclòs que molts dels fabricants de components, enginyeries i serveis, tots integrats en la cadena de subministrament, ja compten amb el saber fer i el coneixement industrial i tecnològic per a saltar al sector de la defensa amb adaptacions, relativament lleugeres.
L’informe d’AVIA, que planteja l’acció sobre les empreses per a penetrar en el sector de defensa en un marge de entre 6 mesos i dos anys, també identifica els principals obstacles per a esta diversificació. En este sentit, el principal és la certificació que exigeixen determinades institucions que operen en el sector de la defensa, així com l’adaptació a sèries curtes de producció, i la resistència dels components a entorns extrems i hostils com les variacions de temperatures, vibracions o impactes, entre altres.
Els subsectors, dins de la cadena de subministrament d’automoció, que amb major facilitat poden començar a operar en el sector de la defensa, són aquells que treballen els materials avançats i composites, totes les empreses relacionades amb electrònica i sensors, així com els que operen en l’àmbit de les bateries i sistemes d’emmagatzematge.
Les empreses d’enginyeria i TIC tenen capacitat de penetració en el sector de la defensa a través de la seguretat, l’anàlisi avançada i les comunicacions segures.
D’altra banda, les empreses del sector de la logística poden introduir-se a través de la seua experiència en la traçabilitat, el transport segur de materials sensibles i el manteniment preventiu militar.
L’estudi ha avaluat les capacitats industrials i tecnològiques dels socis d’AVIA amb l’objectiu d’analitzar les possibilitats de diversificació cap al sector de la defensa.
Així, s’ha analitzat una trentena d’empreses associades de tota la cadena de valor i s’ha identificat la viabilitat en cadascuna d’elles, la capacitat d’adaptació de la seua oferta de productes o serveis i la necessitat de recolzar-se en altres companyies per a desenvolupar projectes.
El treball s’ha completat amb una cruïlla entre les tecnologies bàsiques i les tecnologies emergents en el sector defensa amb les competències principals de cada empresa identificades en la fase prèvia.
El president d’AVIA, Francisco Segura ha afirmat: “Es tracta d’un dels estudis més exhaustius i rigorosos que hem desenvolupat des d’AVIA i que permetrà als associats conéixer el seu nivell de maduresa per a introduir-se en un sector tan exigent. Creiem que la diversificació cap a esta indústria és un creixement natural del sector ja que comptem, tal com confirma l’informe, amb coneixement, infraestructura i capacitats per a este desenvolupament”.