Femeval es desplaça a Catalunya i suma a Galícia per a liderar la patronal de motles per a automoció.
Els frens en les arribades de nous models a Ford Almussafes i les fàbriques de Stellantis de Vigo i Saragossa tenen paralitzat el sector de motlles a Espanya.
Motles per a automoció
Femeval, la patronal del metall de la província de València de la qual procedeix Vicente Lafuente, nou president de la CEV, ha crescut un esglaó més. S’ha convertit en la seu de la Federació Espanyola d’Associacions Empresarials de Moldistes i Matricers (Feamm), que deixa d’estar a Catalunya i ha incorporat a la federació gallega de moldistes per a automoció, que s’havia eixit de la patronal nacional mentre els catalans la dirigien.
El president de Feamm ha passat a ser David Ochoa, d’Indústries Ochoa, un dels proveïdors històrics de la factoria de Ford Almussafes. El secretari general de la patronal nacional serà Marcel Cerveró, actual director de Desenvolupament Sostenible i Transformació Digital de Femeval. Es tracta d’una persona de la confiança de Vicente Lafuente amb més de 30 anys d’experiència en la gestió d’associacions empresarials.
El trasllat de Catalunya a la Comunitat Valenciana es realitza després d’un període convuls en el qual hi va haver discrepàncies amb l’anterior secretari general de Feamm i amb la gestió del deute de la patronal. En aquest context es va produir l’eixida de Galícia de la patronal nacional mentre els plans de Catalunya per a relançar Feamm no cristal·litzaren.
El nou projecte de Feamm a València, que és el capitaneja David Ochoa amb Marcel Cerveró com a secretari general, ha reincorporat de nou a la patronal gallega de moldistes de manera que aglutina a les empreses valencianes, aragoneses, basques i gallegues.
Encara que no hi ha un CNAE específic per als moldistes de l’automoció, la patronal agrupa a les empreses amb CNAE 2550 (Forja, estampació i embutició de metalls; metal·lúrgia de pols), el 2562 (Enginyeria mecànica per compte de tercers), el 2599 (Fabricació d’altres productes metàl·lics n.c.o.p.) i el 2932 (Fabricació d’altres components, peces i accessoris per a vehicles de motor).
En total són 956 empreses que tenen uns 24.000 llocs de treball. La patronal considera que “una falta de personal qualificat en el sector d’entre 2.000 a 2.500 persones”.
“Ara mateix, les plantilles estan amb ERTEs perquè les fàbriques no han tret els seus nous models però, tan bon punt ho facen, no tindran treballadors suficients per a fer tot el treball que els arribarà“, explica Marcel Cerveró, que s’assegura que especialment en l’entorn de Ford Almussafes, però també en el de les fàbriques de Stellantis de Vigo i de Saragossa “estem en un ‘impaasse’ a l’espera de la nova producció”.
Des del sector esperen una reactivació del sector encara que l’evolució dels últims anys és molt negativa. David Ochoa apunta que Ochoa que la fabricació de motlles i matrius a Espanya ha reduït la seua capacitat productiva en més d’un 60% en els últims anys a causa del tancament de nombroses empreses.
“Aquesta desaparició progressiva és especialment preocupant en l’àmbit de l’automoció, on la falta de nous projectes i la subcontractació a països de baix cost, principalment Xina, amenacen la continuïtat del suport i servei local”, assenyala Ochoa.
Des de Feamm asseguren que s’impulsaran accions per a fomentar que els projectes industrials desenvolupats a Espanya subcontracten la fabricació de motlles i matrius a empreses espanyoles o europees, reforçant així la sobirania industrial i el manteniment del coneixement tècnic en el territori.