Ford Almussafes retarda fins a febrer la petició de peces del Bronco: Perilla la producció de 2027
UGT reuneix a tots els secretaris generals de les fàbriques d'automoció d'Espanya per a protestar per la política europea d'emissions.
Dos treballadors en la fàbrica de Ford, a 12 de juny de 2024, en Almussafes. Foto: Rober Solsona / Europa Press
El cotxe multienergia de Ford Almussafes està gripat. Està dissenyat i preparat per a començar el llarg procés de quasi dos anys que requereix un llançament del vehicle però no comença. El consens dels proveïdors consultats és que fins a febrer no s’iniciaran les adjudicacions de peces i, amb el calendari en la mà, això significa que la producció de 2027 està en risc.
Després dels vaivens de Ford sobre la producció a Almussafes, l’entrada de la seua plantilla (i de part dels proveïdors) en el mecanisme RED el 1 de gener va obrir un termini de dos anys de cobertura fins que arribara el Bronco, que és el nou vehicle que s’espera en la planta valenciana. Ja s’ha consumit un dels dos anys i Ford manté la mateixa incertesa sobre el seu futur a Espanya.
El nou termini de febrer de 2026 per a confirmar comandes de peces als proveïdors (que al seu torn han de comandar maquinària específica per a subministrar les comandes) suposa que durant la primera meitat de 2027 no hi haurà ERTO Red en vigor i no hi haurà càrrega de treball amb el nou vehicle. Després de la tornada de l’estiu, en el millor dels casos, podria començar la rampa de llançament i que sí hi haguera faena.
Entre els motius del retard està el possible canvi en la prohibició del vehicle de combustió a Europa, que faria a la marca americana replantejar quin sistema de propulsió ofereix i, sobretot, la política aranzelària de Donald Trump, que impedeix el pla de fabricar a Almussafes per a vendre als Estats Units. De fet, aquest és el desig concret del president dels Estats Units.
Mentre aquesta paràlisi continua en Ford Almussafes, que si fora cert que té diversos centenars de milions autoritzats per a començar les comandes als proveïdors podria demostrar fermesa en la seua aposta per València, des de UGT es va comunicar que la comissió observatori per l’electrificació continua la seua fulla de ruta.
S’ha anunciat millores en “serveis i vestuaris de la planta de motors/body2”, que segons UGT es faran en breu, mentre la millora en les cantines arribarà durant l’any 2026. El volum d’aquestes inversions és irrisori enfront de la primera confirmació al primer proveïdor al qual se li garantisca una comanda del nou Bronco.
Preocupació global en tota Espanya
La incertesa que té la fàbrica d’Almussafes és molt similar a la que es viu en el conjunt de fàbriques de l’automoció d’Espanya. El secretari general de UGT FICA, Mariano Hoya i el secretari del sector Automobilístic, Jordi Carmona, es van reunir ahir amb els secretaris generals de totes les plantes de fabricació de vehicles a Espanya (Seat, Ford, Ebro, Renault Palència i Valladolid, Volkswagen, Mercedes, Iveco Valladolid i Madrid, Stellantis Saragossa, Madrid i Vigo) en les quals UGT FICA és el sindicat majoritari, en la qual han traslladat la “creixent preocupació existent en el si del sector per les polítiques europees sobre emissions”.
Els secretaris generals de UGT FICA de totes les plantes d’Espanya consideren que “l’actual posició de no flexibilització en emissions de CO2, posa en risc el futur, tant a curt com a llarg termini, de les plantes europees i espanyoles, que podrien no disposar del temps suficient per a adaptar-se i competir en igualtat de condicions front als fabricants asiàtics que estan consolidant la seua presència en el mercat europeu”.
En el transcurs de la reunió, les Seccions Sindicals de UGT FICA han sol·licitat a Mariano Hoya que, des de la Federació d’Indústria, Construcció i Agro de UGT, es sol·licite una reunió urgent amb el ministre d’Indústria i Turisme, Jordi Hereu, amb l’objectiu de traslladar-li els punts que el sindicat considera essencials per a garantir el futur industrial de les plantes espanyoles.
Entre les mesures que demana UGT està “flexibilitzar les mesures regulatories europees sobre emissions de CO2 per a protegir l’ocupació” i “un compromís ferm del Govern d’Espanya amb la indústria d’automoció a Espanya, impulsant polítiques que garantisquen la transició ordenada cap a la mobilitat elèctrica sense posar en risc l’ocupació ni l’activitat productiva”.
També es sol·licita la posada en marxa d’un pla específic de suport a les plantes amb implantació a Espanya, que contemple inversions en innovació, formació i adaptació tecnològica que permeten competir amb els fabricants asiàtics, mesures de suport a la cadena de subministrament i a les empreses auxiliars, essencials per a mantenir la competitivitat i l’ocupació de qualitat en tot el sector i un marc de diàleg estable amb les organitzacions sindicals, que permeti abordar conjuntament els reptes del procés d’electrificació i garantir una transició justa per a les persones treballadores.