Ford espera el suport sindical a 2.900 acomiadaments a Alemanya per a revelar el pla d’Almussafes.
El nou termini ara per a conéixer el futur d'Almussafes és "octubre".

El nou pla de Ford per a Europa viu una setmana crítica. Des d’aquest dimarts i fins hui, els més de 11.500 empleats de la fàbrica de Ford a Colònia estan decidint si accepten 2.900 acomiadaments. Aquest pas els garantiria la seua continuïtat, almenys, fins a 2032. Aquesta decisió és clau per a saber com es va a reorganitzar la companyia americana a Europa i, per tant, conéixer els plans d’Almussafes.
Després de la desaparició de la majoria dels seus centres de producció, ja siga mitjançant tancaments com el cas de Genk (Bèlgica) o el recent de Saarlouis (Alemanya), o amb la venda d’una part de la propietat, com és el cas de Craiova (Romania) ara en mans dels turcs que muntan els vehicles comercials de Ford, la marca de l’òval a Europa ha quedat reduïda a Colònia i Almussafes. Per tant, el que ocorra en una planta repercuteix directament en l’altra.
La situació d’Almussafes després de l’estiu no té variació alguna respecte a quan va començar a fer calor. La promesa que al setembre es donaran a conéixer els proveïdors del nou vehicle multienergia segueix sobre la taula encara que amb la creixent convicció que serà a l’octubre i novembre quan es produiran, previsiblement, les novetats.
Mentrestant, la plantilla valenciana gaudeix de tranquil·litat temporal durant els dos anys que estan protegits pel mecanisme ERTE-Red. Els 4.242 treballadors que tenen aquest salvavides no temen el seu acomiadament. Igual de ferma és la convicció que, amb els anuncis realitzats, no existeix suficient producció garantida per a este nivell de plantilla.
La reducció de la previsió de producció del nou vehicle multienergia, que va començar amb 300.000 unitats com a objectiu i ara ja ha baixat a 209.000 cotxes a l’any és insuficient per al volum de plantilla que es quedarà a Almussafes.
Amb aquesta dada, que va revelar Economia Digital, el volum mínim de producció que necessita la factoria valenciana està en la forquilla entre les 250.000 i les 300.000 unitats a l’any. Dit d’una altra forma: S’espera que arribe un nou model. Dins d’este anàlisi cal emmarcar les declaracions de Christoph Herr, director general de Ford per als mercats d’Alemanya, Àustria i Suïssa. En una reunió amb els concessionaris alemanys va revelar que el portafoli de la marca s’anava a ampliar. Deixaria de estar centrada únicament en els SUV i tornaria a produir vehicles xicotets.
No és la primera vegada que Ford es debat entre si ha de dirigir-se cap a vehicles emblemàtics, és a dir, grans i amb renom, com va ser la primera idea de portar el Mustang Mach-e que després va evolucionar en posar a dos cotxes elèctrics fabricats a Colònia els noms de “Explorer” i “Capri”, o si, en canvi, havien de tornar a fabricar vehicles xicotets.
Colònia o Almussafes: Qui es queda el cotxe?
És recurrent en la premsa alemanya recordar que el 2023 va eixir de la línia de producció l’últim Fiesta. L’expectativa és que puga existir un nou model de Ford i que siga anunciat al llarg d’aquest any. Per a això, hi ha una data coincident entre Almussafes i Colònia. L’ERTE Red de la planta espanyola es prolonga fins al 2027 i el requisit dels acomiadaments a Alemanya és que estiguen executats en 2027. D’esta manera, la data es converteix en una pista sobre quan podrien ocórrer les coses.
Una vegada s’aprove per votació dels treballadors el pla d’acomiadaments a Alemanya, Ford podrà començar ja a parlar de novetats. Per això, en les peticions de conversa amb Ford es donen llargues de manera reiterada. “Parlem a l’octubre”, és ara la resposta. Algun en el sector, amb alta dosi d’ironia, afig: “Almenys, tots entenem que es refereix a octubre de 2025”.
La tensió a Alemanya prèvia a aquesta decisió és notable. Ja hi va haver una vaga al maig que va arribar a paralitzar la producció de la fàbrica de Colònia però la negociació es va aconseguir reconduir fins a aconseguir un acord al qual encara li falta tenir el recolzament de les urnes.
La retallada d’ocupació no és específica de Ford Colònia sinó que s’ha convertit en el habitual a Alemanya. L’automoció és un dels sectors més grans de l’economia alemanya i ha perdut al voltant de 51.500 llocs de treball en els últims 12 mesos, el que equival a quasi el 7% de la força laboral, segons un anàlisi d’EY basat en dades de l’oficina d’estadístiques Destatis.
L’economia alemanya va registrar un total de 114.000 acomiadaments entre juliol de 2024 i juny de 2025, gairebé la meitat dels quals es van produir en el sector automobilístic. «Cap altre sector industrial ha experimentat una reducció tan pronunciada en el nombre d’empleats», assenyala l’informe d’EY recollit per CNBC.
Darrere d’aquests acomiadaments està el vehicle elèctric, al qual se li responsabilitza d’aquesta reducció de la capacitat de producció a Europa que cohabita amb el desembarcament de les marques xineses, els vehicles dels quals són cada any más atraients i vistes a les carreteres europees. D’altra banda, la creació d’un vehicle elèctric de masses que emergeixi des de les marques tradicionals de l’automòbil també és l’anhel del sector i, per tant, també de Ford. Però abans el tema dels acomiadaments a Alemanya ha d’estar clar.