Ford manté en suspens a Almussafes: Els aranzels de Trump resten viabilitat al Bronco
Les "condicions complexes en el comerç internacional" són ara el motiu pel qual no està clar si hi haurà Bronco per a Almussafes.

Donald Trump amenaza a Ford Almussafes
Kieran Cahill, vicepresident de Ford, no ha desfullat la margarida. Es va reunir amb els proveïdors de la factoria d’Almussafes per, en resum, dir-los que la situació és molt complicada. La política aranzelària de Donald Trump té un efecte claríssim en la política de producció de Ford arreu del món i ahir va quedar constatat que Almussafes és un dels afectats.
La jornada va començar amb un castell de focs artificials. “No sabem si perquè tenen alguna cosa que celebrar o perquè es va a cremar la factoria”, ironitzava una de les fonts històriques d’Economia Digital que ahir va acudir al polígon Juan Carlos I amb la barreja de descrèdit i esperança amb la qual es debat el sector de l’automoció.
Tal com vam contar dilluns, Ford Almussafes va trencar una ratxa de quaranta inicis de setmana sense muntar vehicles i per primera vegada en 2025 el 6 d’octubre va ser dilluns de producció. La versió optimista és que alguna cosa es mourà. El calendari recorda que dijous i divendres no hi haurà producció, la qual cosa retorna a l’automoció valenciana a la depressió en la qual està instal·lada.
Les interpretacions, rumors, intuïcions i altres especulacions es reprodueixen, amplifiquen i versionen perquè falten dades i certeses. Ahir pràcticament només una nova. La sessió de treball a la factoria d’Almussafes de Ford amb els proveïdors va tenir el nou missatge sobre el qual orbita ara el sector. “Complex conditions on international trading”, és a dir, les condicions complexes del comerç internacional afecten a la viabilitat del CX-735, el Bronco que va ser promès al maig de 2024 i sobre el qual encara s’està esperant la seua confirmació.
Concretament, les paraules que s’utilitzen després de la reunió amb Kieran Cahill és que Ford està analitzant si té “viabilitat econòmica” el projecte. La idea era fer un vehicle multienergia del qual es produirien 300.000 unitats. Després la xifra es va rebaixar a 250.000 mentre que les últimes propostes que ha conegut Economia Digital ja parlaven de 209.000 unitats.
La plantilla de Ford Almussafes considera que la viabilitat de la factoria s’aconsegueix amb produccions a partir de 250.000 cotxes a l’any, per la qual cosa la situació abans de la visita clau del vicepresident de Ford a Almussafes era de falta de càrrega de treball. El fet que en la primera jornada de dues que dura la visita no s’aclareixi l’aposta per València no és preocupant ja que, de fet, era el previsible.
El problema, en tot cas, és que Ford s’ha posat amb el “complex conditions on international trading” la venda abans de desvetllar si demà la ferida sagna o no.
Encara que demà hi ha diverses reunions paral·leles previstes per a contar a tots els stakeholders què passarà en Ford Almussafes, la tradició comunicativa de la companyia americana a Espanya és no portar la iniciativa i que siguen els sindicats els que comuniquen el resultat de la reunió. Així ha ocorregut encara que després es complementara amb una posició oficial de Ford sobre el que va anunciar UGT.
La previsió meteorològica de demà marca que el capvespre comença a les 19.33 hores. Per aleshores, encara que oficialment Ford diu que no té res previst, es podria tornar a usar els focs artificials amb els quals es va rebre ahir a Kieran Cahill (el que seria una celebració), preparar una mascletà (a mode de protesta) o tornar a distreure’s com un escolar que mira les mosques a classe. Aemet diu que hi ha alerta taronja a València i no està clar què passa amb els espectacles pirotècnics en el terreny privat de Ford.
Potser fins i tot piden un ajornament i queden per dins d’un mes per a veure com reorganitzar el que, com ha reconegut Kieran Cahill, és tan difús com el “complex conditions on international trading”