Les reivindicacions de l’hostaleria: de l’Erte climàtic a fugir de la «política de despatx»
Els hostalers insisteixen que si l'activitat empresarial s'atura per una alerta roja, la factura no pot recaure també sobre les empreses.

Manuel Espinar, presidente de los hosteleros valencianos, junto a Jośe Almeida, presidente de la hostelería en España
Manuel Espinar, president dels hostalers valencians, va impartir una lliçó ahir a la nit amb les reivindicacions del sector en una llista de peticions i reflexions que van captivar els empresaris i van refermar el seu lideratge davant l’ecosistema patronal. El major aplaudiment el va donar José Almeida, president d’Hostaleria Espanya, que va definir les paraules d’Espinar com “un dels millors discursos d’associacionisme d’Espanya”. “Continua donant lliçons de política turística”, va dir sobre Espinar, a qui recentment Economia Digital ha destacat com un dels 25 persones més influents del turisme a la Comunitat Valenciana.
En el marc dels Premis Hostaleria València de 2025, Espinar va dir que “Hui és un dia per a posar en valor al nostre sector. Una vegada més, eixa hostaleria resilient. Un sector exemplar en els pitjors moments, format per professionals que s’obliden del seu negoci i es posen a cuinar per a ajudar”.
Va posar dades sobre la taula com que l’hostaleria ha generat a la Comunitat Valenciana més de 217.000 llocs de treball aquest últim mes, creixent un 3% respecte a l’any passat. “No obstant això, estem vivint una desacceleració del consum. Una crisi que portem patint des de fa ja anys, amb la inflació, la pujada generalitzada de costos per al local, i que condiciona que cada dia siga més complicada la viabilitat del negoci”.
Recordà que l’hostaleria, “un sector en la seua majoria format per micropimes i autònoms” és el sector que “pateix en major mesura aquesta crisi inflacionista. La petita empresa hostalera ja no pot assumir més costos”.
Per això, va demanar: “L’Administració ha de conéixer i comprendre com funciona l’activitat hostalera i saber que en aquests moments el semàfor del sector està en àmbar. Els gestors des de les administracions públiques han de recolzar i fomentar la iniciativa empresarial. L’hostaleria és un pilar d’aquest país i no es pot legislar únicament des de l’oficina, parlant d’empresaris com si fórem els adversaris, enfrontant-nos amb els treballadors. Les empreses les formem persones. I els que assumim el risc d’emprendre un nou negoci, els que aixequem cada dia les nostres persianes, també som a més d’empresaris, persones treballadores”.
El president d’Hostaleria València i CONHOSTUR va incidir que un dels seus objectius és posar en valor la professió hostalera. “Tenim un problema estructural que afecta de forma generalitzada al mercat laboral, i a l’hostaleria també i és l’alt percentatge d’absentisme. Cal fer una reflexió com a país sobre què està passant, i quines eines es poden emprar per a intentar canviar aquesta tendència”, va assenyalar.
Reptes de l’hostaleria valenciana
“Tenim molts reptes per davant i que ens arribaran en els pròxims mesos. A nivell autonòmic estem plantejant un canvi en la regulació dels espectacles públics per a adaptar-los a les noves realitats d’activitats, en les quals es puga unir la gastronomia i la restauració amb la música i espectacle. El sector evoluciona, els clients demanden nous models d’oci i gaudi, als quals els locals hem d’adaptar-nos i l’Administració ha de posar els seus mitjans per a aconseguir-ho de forma àgil i ràpida”, va suggerir.
“Igualment, amb l’aprovació enguany de la nova llei de costes valenciana, és necessari que es tramite el traspàs de les competències a la Generalitat perquè tinga competències plenes en la gestió de les autoritzacions i concessions dels usos i activitats d’hostaleria que es puguen desenvolupar en domini públic”, va afegir.
“Un altre dels reptes que tenim és afrontar la situació de l’oci per a compaginar tots els drets i interessos d’empresaris i veïns. És vital la implementació de noves estratègies, com plans generals d’oci i la figura de l’Alcalde de Nit. A més, cal reivindicar el foment de la música com a cultura, al que contribuirà l’esdeveniment del congrés internacional d’oci nocturn, que se celebrarà a la ciutat de València al mes de novembre i, que reunirà als principals agents musicals mundials, així com aprofitar iniciatives com l’estratègia de l’Ajuntament de València: València Music City”, va completar.
“Totes aquestes iniciatives han de contribuir a buscar alternatives eficaces i solucions reals per a aconseguir compaginar els drets de veïns i empresaris i deixar d’aplicar mesures desfasades i anacròniques com les declaracions de zones acústicament saturades”, va incidir.
La petició es va concretar en: “Necessitem que l’Administració pose tots els mitjans disponibles per a donar seguretat jurídica als nostres negocis, agilitzant els tràmits administratius i reforçant recursos perquè la finestreta única de l’Ajuntament siga una realitat”.
Entre les tasques pendents que té la federació d’hostaleria, Manuel Espinar va citar el sistema de facturació electrònica Verifactu o el registre de jornada així com el pròxim conveni col·lectiu d’hostaleria de la província de València, “en el qual s’hauran d’abordar qüestions importants i enfrontar-se a problemàtiques com la falta de personal, l’increment de les baixes i l’absentisme”.
“A més, cal continuar treballant la sostenibilitat com un element de qualitat dels nostres establiments i del sector, per a adaptar-nos a les noves obligacions de la normativa del malbaratament alimentari o els envasos. Des de la Federació ja portem temps treballant en aquesta línia i aquest mateix any hem publicat la guia de bones pràctiques ambientals per a l’hostaleria valenciana”, va explicar Espinar.
El president dels hostalers també va dir: “Necessitem que es posen en valor les terrasses, són un pilar del nostre model de vida; la nostra gastronomia és un element clau pel qual el turista ve a València, a la Comunitat Valenciana, cal potenciar al sector, i ajudar-lo a créixer“.
Necessitem seguretat jurídica i previsió. Davant les situacions que ara anem a viure com l’alerta roja de la setmana passada, sempre es va a primar la seguretat dels nostres equips i clients. Però si l’activitat empresarial s’atura, eixa factura no pot recaure també en les empreses. Serà necessari articular mecanismes que ajuden a pal·liar tot el que suposa tindre durant dies les empreses tancades”, va explicar Espinar, que va demanar explorar l'”erte climàtic”.
El concepte, segons va poder comprovar Economia Digital, va causar molt bona impressió. Hi va haver càrrecs de la Generalitat que el van comparar a l’ERTE Red en el sentit que “és alguna cosa que també podem importar des d’Alemanya” mentre que altres van assegurar el seu interès en reunir-se amb Manuel Espinar per a “explorar” com es podria aplicar les mesures que va proposar.