MSC trasllada el peatge del carboni de la UE a les rutes a València, Algesires i Barcelona.
La naviliera presidida a Espanya per Francisco Lorente explica que el recàrrec respon a l'augment dels costos operatius i de compliment vinculats al sistema europeu de comerç d'emissions (EU ETS).
MSC Gulsun en el Port de València
La primera naviera a nivell mundial, Mediterranean Shipping Company (MSC), principal operadora del Port de València, ha llançat un avís als seus clients sobre el cost regulador del carboni a Europa i ha posat xifres als recàrrecs que aplicarà des del 1 de gener de 2026. En les rutes Àsia–Mediterrani, entre els principals ports dels quals es troben els espanyols de València, Barcelona i Algesires, la naviera estima un recàrrec de 108 euros per contenidor estàndard (TEU) i de 162 euros per contenidor refrigerat per al trajecte Extrem Orient → Mediterrani.
La naviera presidida a Espanya per Francisco Lorente ha explicat que el recàrrec respon a l’augment dels costos operatius i de compliment vinculats al sistema europeu de comerç d’emissions (EU ETS) i ha advertit que l’import fluctuarà en funció del preu dels drets d’emissió, aplicant principis similars al seu recàrrec de recuperació del cost del combustible.
Així, MSC ha publicat una taula d’estimacions per corredor comercial, no per port, de manera que l’impacte en ports espanyols depèn del servei concret i de com s’encuadre (Mediterrani, Nord d’Europa, Europa), la qual cosa inclou també a altres molls importants com el de Bilbao.
MSC situa per a Extrem Orient-Nord d’Europa un recàrrec de 73 euros per contenidor estàndard i 109 euros en contenidor refrigerat, i per a Nord d’Europa-Extrem Orient, 43 euros per contenidor estàndard i 65 euros en contenidor refrigerat.
En la zona mediterrània, a més del citat Extrem Orient-Mediterrani (108 euros per contenidor estàndard; 162 euros per contenidor refrigerat), estima Mediterrani-Extrem Orient (84 euros per contenidor estàndard; 126 euros per contenidor refrigerat), així com Mediterrani-Nord d’Europa (54 euros per contenidor estàndard; 81 euros per contenidor refrigerat) i Nord d’Europa-Mediterrani (54 euros per contenidor estàndard; 81 euros per contenidor refrigerat).
Per a tràfics regionals, fixa Mediterrani–Mediterrani (44 euros per contenidor estàndard; 66 euros per contenidor refrigerat) i Nord d’Europa–Nord d’Europa (92 euros per contenidor estàndard; 138 euros per contenidor refrigerat).
En els corredors Europa–tercers mercats que també poden afectar a tràfics amb origen/destinació o trànsit per ports espanyols segons la rotació del servei, MSC exposa Índia–Mar Roig–Orient Mitjà a Europa (70 euros per contenidor estàndard; 105 euros per contenidor refrigerat) i des d’Europa a Índia–Mar Roig–Orient Mitjà (51 euros per contenidor estàndard; 77 euros per contenidor refrigerat); Amèrica del Nord (EE. UU., Canadà i Mèxic) a Europa (46 euros per contenidor estàndard; 69 euros per contenidor refrigerat) i Europa a Amèrica del Nord (91 euros per contenidor estàndard; 137 euros per contenidor refrigerat).
També inclou des d’Oceania i illes de l’oceà Índic a Europa (43 euros per contenidor estàndard; 65 euros per contenidor refrigerat) i en sentit contrari (47 euros per contenidor estàndard; 70 euros per contenidor refrigerat); Sud-àfrica a Europa (70 euros per contenidor estàndard; 105 euros per contenidor refrigerat) i Europa a Sud-àfrica (70 euros per contenidor estàndard; 105 euros per contenidor refrigerat).
A Sud-amèrica, MSC apunta de Costa Est de Sud-amèrica a Europa (59 euros per contenidor estàndard; 89 euros per contenidor refrigerat) i Europa a la Costa Est de Sud-amèrica (65 euros per contenidor estàndard; 97 euros per contenidor refrigerat), a més de Costa Oest de Sud-amèrica a Europa (97 euros per contenidor estàndard; 146 euros per contenidor refrigerat) i a l’inrevés (95 euros per contenidor estàndard; 142 euros per contenidor refrigerat).
En el corredor amb Àfrica Occidental, eleva les estimacions d’Àfrica Occidental a Europa (113 euros per contenidor estàndard; 170 euros per contenidor refrigerat) i d’Europa cap a Àfrica Occidental (122 euros per contenidor estàndard; 183 euros per contenidor refrigerat).
El rerefons regulador és l’extensió del sistema europeu de comerç d’emissions al transport marítim, un esquema en què les empreses han de lliurar drets d’emissió per a cobrir part dels gasos d’efecte hivernacle associats a la seua activitat. En el seu abast actual, el sistema aplica al marítim el 100% de les emissions en viatges entre ports de la UE i durant l’estada en port, i el 50% de les emissions en viatges entre un port de la UE i un port fora de la UE.
La Comissió Europea també estableix una implantació gradual de l’obligació de lliurament de drets: en 2025 es cobreix el 40% de les emissions reportades de 2024, en 2026 el 70% de les emissions reportades de 2025, i a partir de 2027 el 100%. MSC ha emmarcat el canvi de 2026 com un salt rellevant en la càrrega de compliment i, per extensió, en els recàrrecs que traslladarà a la cadena logística.