Porcelanosa tem por a Trump: cal «gestionar amb cura riscos i oportunitats»
El grup castellonenc va tancar 2024 amb una facturació de 869 milions d'euros i un benefici de 29 milions.

Instalaciones de Porcelanosa Grupo
Porcelanosa Grupo adverteix en l’informe de gestió de les seues comptes anuals sobre la política comercial que ha “marcat profundament” aquest segon mandat de Donald Trump, “provocant una escalada aranzelària que ha incrementat les tensions amb la Xina i altres socis comercials”.
“Aquesta situació ha generat una major incertesa en l’economia global i ha afectat les relacions geopolítiques, la qual cosa implica la necessitat de gestionar curosament els riscos i oportunitats en el nou entorn geopolític i fiscal”, indica el document.
Porcelanosa Corporació i les seues societats dependents van tancar l’exercici 2024 amb una facturació de 868,55 milions d’euros, un 3,5% menys que en 2023 (900,21 milions), i un resultat consolidat de 29,40 milions, enfront dels 42,59 milions de benefici de l’any anterior. El resultat d’explotació (EBIT) es va situar en 31,39 milions, impactat per la moderació de vendes i la pressió de costos.
A 31 de desembre, l’actiu total ascendia a 1.863,50 milions d’euros i el patrimoni net a 1.248,98 milions. El deute financer amb bancs sumava 247,07 milions (200 milions a llarg i 47,3 a curt), al que s’afegien altres passius financers per 74,60 milions; amb 51,33 milions de caixa, el deute financer net rondava els 266,5 milions.
Quant a ocupació, Porcelanosa va consolidar plantilla amb un promig de 4.599 fixos i 88,8 no fixos en 2024, i 42 persones amb discapacitat. Tota aquesta informació figura en les comptes dipositades en el Registre Mercantil i consultades a través de Insight View.
Igualment, en l’informe de gestió d’aquestes comptes s’exposa que, en el 2024, el sector ceràmic espanyol va experimentar una millora en la producció i vendes nacionals, l’exportació va disminuir en alguns dels mercats més importants a causa de la inflació, inestabilitat geopolítica o a la competència internacional creixent.
Malgrat això, el sector es posiciona com a líder productiu de la Unió Europea, diferenciant-se d’altres països fabricants per mantenir el compromís d’oferir productes ceràmics respectuosos amb el medi ambient, exposa Porcelanosa.
Les societats industrials i tota la xarxa comercial de Porcelanosa tenen un marcat caràcter internacional: les vendes consolidades fora de territori espanyol representen un 72% de la xifra de negocis i es reparteixen entre els cinc continents.
Porcelanosa s’expandeix a Àsia, Àfrica i Llatam
Malgrat la lleugera contracció del mercat global en 2024, Porcelanosa ha reforçat la seua presència en àrees clau com Àsia, Àfrica, Europa extracomunitària i Llatinoamèrica, on les vendes van créixer un 12% respecte a 2023. Aquest comportament evidencia la diversificació internacional de la companyia i la seua capacitat de creixement en mercats estratègics.
De cara a 2025, les previsions confirmen aquesta tendència positiva: Espanya creix un 10%, Portugal un 30% i Mèxic un 17% en el que va d’any, dades que consoliden la trajectòria ascendent de la firma.
Inversions estratègiques
En l’últim exercici, Porcelanosa va destinar 86 milions d’euros en inversió, dels quals el 60% es va dirigir al reforç de les plantes de producció a Vila-real, mentre que la resta va permetre impulsar la xarxa comercial amb noves obertures i renovacions en mercats estratègics.
En 2024 es van inaugurar botigues en Espanya (Marbella, Màlaga, Salamanca, A Corunya), Portugal (Madeira), Estats Units (Atlanta, Houston, Charlotte, Scottsdale, Nova York), Mèxic (Puebla), Uruguai (Montevideo), França (Saint-Étienne, Aix-en-Provence), Regne Unit (Chester), Durban (Sud-àfrica), Luxemburg i Itàlia (Verona).
Aquesta política de reforç de la xarxa comercial està tenint continuïtat en 2025 amb noves obertures. L’expansió continua en 2025 amb nous showrooms a Bilbao (prevista per a desembre d’aquest any), Brussel·les -primera botiga a Bèlgica- i Estocolm, entre altres.
Com a primer pas a l’estratègia de penetració en nous mercats, la companyia està començant a establir oficines tècniques en diferents països on no tenia presència fins a la data. Aquests establiments estan permetent establir una col·laboració amb professionals del sector i oferir-los un servei més directe. És el cas de Brasil, Àustria, Corea del Sud, Japó, Costa d’Ivori o Índia.