Juan Roig agrada als estrangers: Mercadona dispara les seues vendes a turistes i assolix un rècord de 1.800 milions d’euros.

El turisme s'ha consolidat com una gran font d'ingressos per a Mercadona, representant ja en 2024 un 4% dels ingressos bruts de la cadena.

Exterior d’un supermercat de Mercadona. EFE/Carlos García

En ple 2025, és una obvietat que el turisme representa un factor importantíssim, si no el més important, en allò que respecta a l’economia espanyola. No obstant això, el que molta gent no té tan en compte habitualment, és que l’arribada de turistes estrangers a Espanya no sols impulsa sectors tradicionalment associats a l’oci, com l’hostaleria, l’allotjament o el transport.

I és que és una realitat que aquest turisme, de la mateixa manera, s’ha convertit en una palanca fonamental per a activitats menys visibles, però igualment rellevants, com el comerç i el consum en alimentació. En aquest context, Mercadona es posiciona com un exemple destacat de com el turisme pot transformar de manera directa la dinàmica de vendes en el retail espanyol.

La presència de l’actor estranger en Mercadona duplica els nivells de 2021

La cadena valenciana, líder indiscutible de la distribució alimentària en el país amb una quota propera al 30%, ha registrat en els últims cinc anys un creixement molt significatiu en les seues vendes a turistes, tal com ha assegurat el mitjà Expansión. De fet, l’any passat 2024, l’empresa ja va presentar la seua previsió d’arribar als 1.800 milions d’euros procedents d’operacions amb targetes internacionals, una xifra que equivaldria al 4,5% de la seua facturació bruta.

Les dades internes de la companyia, a les quals ha tingut accés el citat mitjà, mostren una evolució ascendent i sostinguda des de 2021. Aquest any, encara marcat per les restriccions i les seqüeles de la pandèmia, Espanya va rebre 31,2 milions de turistes, molt lluny del rècord que espera assolir aquest exercici. En aquest context, Mercadona va facturar 750 milions procedents de turistes, l’equivalent al 2,7% dels seus ingressos bruts, que van ser de 27.800 milions.

Tal és així que, des de llavors, la recuperació del tràfic internacional ha tingut un reflex directe en els seus supermercats. En 2022, les vendes a turistes ascendiren fins als 1.060 milions, representant un 3,4% del total, en un exercici en què Espanya va rebre a 71,6 milions de viatgers.

Un fet que, no obstant això, no ha sigut ni de bon tros aïllat, ja que en 2023, les compres realitzades per ciutadans estrangers en Mercadona ascendiren als 1.340 milions, equivalents al 3,8% dels 35.500 milions d’ingressos bruts del grup, en un any amb 85 milions de turistes.

Un any endavant, ja en 2024, la tendència va continuar la seua escalada. Les vendes a turistes van créixer fins als 1.550 milions, la qual cosa suposa el 4% dels ingressos totals, de 38.800 milions d’euros. A nivell nacional, Espanya va rebre quasi 94 milions de visitants, de la mà de uns dades consoliden la creixent importància del turisme en el model de negoci de la cadena.

De fet, si es compara amb la despesa turística total registrada en 2024, que va superar els 126.000 milions d’euros segons l’INE, la companyia va representar un 1,2% de tota la despesa realitzada pels viatgers internacionals en el país. Una quota destacable per a una empresa dedicada exclusivament a la distribució alimentària.

Una xarxa en constant creixement que també impulsa altres supermercats i majoristes

Com a conseqüència de tot això, l’increment del pes turístic en el compte de resultats de Mercadona s’explica, en gran part, per la seua extensa capil·laritat en el territori espanyol, especialment en zones de costa i en regions amb una alta afluència de visitants en estiu, tal com ha demostrat el seu imparable creixement al llarg de l’última dècada, ja que a dia d’avui, la cadena compta amb més de 1.600 supermercats a Espanya.

De fet, només en la Comunitat Valenciana disposa de més de 260 establiments, que se sumen als prop de 240 de Catalunya i els quasi 350 d’Andalusia. A les Illes Balears, un dels enclavaments més turístics del país, té mig centenar de botigues. Aquesta presència privilegiada permet captar gran part de la despesa diària que realitzen els turistes durant la seua estada.

Ara bé, aquesta enorme importància del turisme com a dinamitzador del consum no és exclusiva de Mercadona. La patronal Asedas, que agrupa a cadenes com Dia, Aldi, Ahorramas, Uvesco i la pròpia Mercadona, assenyala que més de 3.500 supermercats i autoserveis es troben en zones d’especial afluència turística. En elles, el volum de consumidors estrangers pot arribar al 18% del total en temporada alta.

Un impacte que, dins del propi sector del retail, es trasllada també al canal majorista. Segons Asedas, els mesos d’estiu generen increments del 10% en vendes i comandes per a proveir tant a petits comerços com a hotels, bars i restaurants. Els 600 establiments de cash & carry i les plataformes logístiques adapten els seus assortiments a la demanda estacional, amb especial protagonisme de congelats, refrigerats i begudes, categories d’alt consum entre els viatgers.

En aquest context, el cas de Mercadona reflecteix com el turisme s’ha consolidat com un eix estratègic per al creixement del sector, aportant volum, diversitat de clients i un impuls renovat a les vendes en retail alimentari que, en aquests últims anys, ha vist com el turisme ha pres un paper cada vegada més protagonista.

I amb la previsió de tancar l’any amb 1.800 milions en compres realitzades per turistes, la companyia valenciana confirma que l’ona del turisme no sols omple hotels i restaurants: també colma les cistelles del supermercat.

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada