El conseller d’Infraestructures anuncia que el tram València Sud-Castelló de Metrovalència s’obrirà l’última setmana de juny
Vicente Martínez Mus ha visitat els tallers i les instal·lacions de València Sud

Vicente Martínez Mus, el conseller de Medio Ambiente, Infraestructuras y Territorio, visita los talleres e instalaciones de València Sud
El conseller de Medi Ambient, Infraestructures i Territori, Vicente Martínez Mus, ha anunciat que el tram València Sud-Castelló, a les comarques de l’Horta i la Ribera, i per on discorren les línies 1, 2 i 7 de Metrovalència, “recuperarà la circulació ferroviària l’última setmana de juny, amb totes les garanties de seguretat i una vegada completades totes les proves i comprovacions necessàries de les instal·lacions i equips renovats en els últims mesos”.
Martínez Mus ha explicat que “durant les últimes setmanes s’estan finalitzant les obres d’infraestructura, via, electrificació i sistemes de control, comandament i senyalització necessàries per a la posada en servei d’aquest tram de 50 quilòmetres, que va patir greus danys el passat 29 d’octubre i que ha requerit una renovació total en alguns punts, com València Sud o Paiporta”.
Actualment, Metrovalència circula per 127 de les 147 estacions, baixadors i parades que conformen la seua xarxa, per la qual cosa encara en queden 20 per reobrir.
Després de visitar els tallers de València Sud, acompanyat pel director gerent de Ferrocarrils de la Generalitat Valenciana (FGV), Alfonso Novo, el conseller ha explicat que “és imprescindible comptar amb aquestes instal·lacions operatives, almenys parcialment, per tal de recuperar la totalitat del servei, ja que només amb el taller de Machado és pràcticament impossible completar totes les operacions de manteniment necessàries”.
Martínez Mus ha assenyalat que “després de les proves de càrrega realitzades divendres passat al nou pont sobre el barranc del Poyo, continuen les proves entre Paiporta i Castelló com a part imprescindible de la fase prèvia a la posada en servei, la qual exigeix complir totes les condicions i requeriments de l’Agència Valenciana de Seguretat Ferroviària”.
En la mateixa visita, el conseller ha explicat que “FGV, dins del total de més de 130 milions d’euros destinats a la reconstrucció, n’assigna més de 34 milions a la reconstrucció i equipament del conjunt d’instal·lacions que integra el complex de València Sud, que inclou les oficines centrals, el centre de comandament, els tallers i la resta d’edificis de diversos serveis, als quals cal afegir altres 28 milions destinats a la renovació de vies i infraestructures”.
En aquestes xifres s’inclouen l’edifici principal d’oficines —on s’ubicarà el nou centre de comandament—, el taller de les unitats de metro i edificis auxiliars, la rehabilitació de les instal·lacions, l’equipament i la dotació industrial dels tallers, així com l’adquisició d’eines i útils de treball i la rehabilitació dels edificis d’Operacions, Arxiu Històric i Manteniment d’Instal·lacions Fixes, entre altres dependències.
Aquests treballs van començar una vegada es van completar les tasques prèvies de neteja, desescombrament i retirada de residus realitzades en el conjunt d’aquestes instal·lacions, situades a 1.200 metres del barranc del Poyo, i que van resultar greument afectades per les inundacions del passat 29 d’octubre.
Dins del procés de reconstrucció de les instal·lacions de València Sud s’ha inclòs la instal·lació d’un nou centre de comandament que substituïsca el que va quedar arrasat per les aigües.
“El nou centre de control estarà ubicat a la primera planta de l’edifici principal i comptarà, una vegada entre en servei, amb un equip alternatiu que és el que actualment funciona en els tallers de Machado”, ha explicat el conseller.
El centre de comandament és el cervell operatiu des d’on es gestiona tot el trànsit d’una xarxa ferroviària com Metrovalència. Des d’aquesta instal·lació no sols es regula la circulació, sinó que també es controlen les subestacions elèctriques, les catenàries, les instal·lacions de les estacions, els sistemes d’atenció a les persones usuàries i la central operativa de seguretat ciutadana.
A València Sud, FGV també treballa en la renovació del conjunt de vies d’accés i vies auxiliars, amb una dotació d’uns 28 milions d’euros, que ja va permetre el passat 18 de febrer que els trens de les línies 1, 2 i 7 pogueren accedir a esta estació.
Com a part d’aquest mateix projecte, FGV està construint un nou pas inferior per a vianants, situat davant de l’actual aparcament de València Sud, amb l’objectiu de millorar les condicions d’accessibilitat de l’estació i crear un gran eix intermodal amb més de 500 places d’aparcament i accés ciclopeatonal.
En conjunt, s’està treballant en la renovació de 8 vies destinades a la circulació dels trens que presten servei i altres 20 de caràcter auxiliar per a manteniment i accés als tallers. En total, es renovaran uns 10.000 metres de via, amb totes les seues instal·lacions associades.