El Port de València supera a Algeciras i Barcelona: creix el seu negoci i atrau més tràfic.
El recinte del Grau redueix un 1 % el seu moviment de mercaderies fins a juliol, una baixada menor que la dels seus principals competidors, reforçant la seua posició com a referència en el tràfic de contenidors.

Puerto de Valencia. Imagen: ValenciaPort
El tràfic de mercaderies als ports espanyols continua condicionat per l’estancament del comerç mundial i la incertesa geopolítica i econòmica global. No obstant això, el Port de València ha aconseguit convertir una dada negativa en una lectura positiva: malgrat reduir la seua activitat un 1% en els set primers mesos de 2025, el seu descens ha sigut menor que el dels seus competidors directes, Algesires i Barcelona, la qual cosa li ha permès guanyar terreny en el rànquing nacional.
Segons dades de Puertos del Estado, entre gener i juliol el recinte valencià va moure 47,7 milions de tones, enfront dels 48,2 milions del mateix període de l’any anterior.
Per comparació, el port de Algesires, líder del sistema portuari espanyol, va registrar una caiguda del 5 %, al passar de 62 milions en 2024 a 58,9 milions en 2025. Mentrestant, Barcelona va reduir la seua activitat en un 2,4 %, de 41,9 a 40,9 milions de tones.
En resum, València, encara que perd volum respecte a l’exercici anterior, s’acosta al líder gadità i es distancia lleugerament del port català.
El Port de València consolida el seu lideratge
L’anàlisi del tràfic de mercaderies en contenidor, modalitat en la qual el port del Grau és tradicionalment líder, reforça aquesta tendència. Entre gener i juliol, València va gestionar 34,4 milions de tones en contenidor, la qual cosa suposa un descens del 0,8 % respecte al mateix període de 2024.
No obstant això, aquesta baixada és significativament menor a la dels seus competidors: Algesires va caure un 6,9 %, passant de 33,4 a 31,1 milions, mentre que Barcelona va retrocedir un 9,6 %, amb una reducció des de 23,2 a 20,9 milions de tones.
En aquest segment estratègic, el port valencià manté un lideratge sòlid i augmenta la seua avantatge relativa.
Comerç mundial a la baixa
El Ministeri de Transports va informar que, en conjunt, els ports d’interès general a Espanya van moure 323,8 milions de tones fins a juliol, un 2,3 % menys que en el mateix període de 2024.
Puertos del Estado atribuïx aquesta evolució a “la incertesa i inestabilitat geopolítica i econòmica global”. Entre els factors destaquen la política aranzelària dels Estats Units sota la presidència de Donald Trump, que ha fixat taxes del 15 % als productes europeus, així com les tensions en les rutes internacionals derivades de conflictes en zones estratègiques com el Mar Roig.
Tanmateix, els TEUs (unitat de mesura de contenidors de 20 peus) van registrar un lleuger increment del 1,5 %, fins a arribar 10,8 milions d’unitats.
Dins d’aquesta evolució, es manté la tendència a la baixa en els TEUs en trànsit (-3,1 %), després de l’augment f ort del 19,2 % en 2024, motivat per l’alteració de rutes internacionals.