Mar Chao va aprovar com a tècnic la terminal de Baleària que ara vet en el Port de València.

Mar Chao va incidir com a directora comercial que l'oferta de Baleària era "coherent" i permetia una "òptima funcionalitat".

Mar Chao ha fet com a presidenta de l’Autoritat Portuària de València (APV) el contrari del que va signar quan era directora comercial del recinte respecte a la terminal de passatgers de Baleària. Segons la documentació a la qual ha tingut accés Economia Digital, l’argumentació que va defensar Mar Chao com a tècnica és just la contrària que la que va comunicar sent presidenta.

El 12 de novembre de 2025, l’Autoritat Portuària de València va aprovar la proposta de revocació de l’adjudicació de la terminal de passatgers a Baleària, una instal·lació que beneficiaria notablement la competitivitat de la naviliera d’Adolfo Utor, els rivals comercials dels quals són Grimaldi i MSC (que té de soci a Vicente Boluda, president de l’AVE i conseller de l’APV).

El motiu que va esgrimir Chao per a donar carpetada sense indemnització a l’adjudicació que havia guanyat Baleària és que “procedeix replantejar-se tota l’àrea dedicada al tràfic de passatge i executar les millores en els molls per a prestar el millor servei als clients, prenent en consideració en tot moment la correcta integració port-ciutat”.

En el document al qual ha tingut accés Economia Digital, Mar Chao va defensar i va signar que la proposta de Baleària era correcta. Ho va fer el 26 d’octubre de 2020 quan era cap comercial i de desenvolupament de negoci. La comissió tècnica encarregada de la valoració del concurs la van completar Néstor Martínez, subdirector adjunt a la direcció de l’APV, i Carmen García, cap de gestió comercial i desenvolupament de negoci de l’APV. Néstor Martínez és un dels directius que ha eixit després de l’arribada de Mar Chao a la presidència, tal com es recull en una informació d’Economia Digital el passat 12 de juny.

En el document al qual ha tingut accés aquest diari figura que l’oferta d’Adolfo Utor en nom de Baleària és l’única presentada al concurs de la terminal pública de passatgers però es matitza que “el fet d’haver rebut una única oferta no eximeix a aquest organisme de realitzar la valoració de la mateixa“.

En l’apartat de procediments operatius, el document signat per Mar Chao en 2020 diu: “Les operatives de passatgers són independents entre elles, sense coincidir en espais, ni horaris, evitant d’aquesta manera coincidències en maniobres de càrrega/descàrrega i/o aprovisionament. El pla de negoci proposat contempla totes les operatives que es poden donar en ambdues terminals”.

En el que s’incideix en aprovar la proposta de Baleària és que “per tot l’exposat anteriorment, l’oferta compleix totes les condicions per la qual cosa es considera tècnicament acceptable i es pot procedir a la seua valoració”.

De fet, s’indica que “el conjunt d’instal·lacions i obres plantejat és coherent i permet una òptima funcionalitat operativa de les dues terminals”. I afegeix: “La disposició proposada de molls es considera adequada per a una operativa i funcionalitat eficient”.

En una altra part de la valoració signada per Mar Chao s’indica: “Es proposen tots els serveis i equipaments descrits en la novena del PB així com altres addicionals. Compleix així mateix amb els requisits mínims exigits per als serveis de Duana, policia Nacional i Guàrdia Civil.

La falta d’aquesta terminal que Baleària va guanyar en el concurs del Port de València està afectant al desenvolupament de negoci de la companyia espanyola. Mar Chao, com a cap comercial i desenvolupament de negoci, reconeixia en el seu escrit signat en 2020 que amb aquesta terminal “quant a la captació de tràfics per a línia regular, l’empresa està estudiant l’obertura de noves línies de caràcter internacional“. La falta d’aquesta infraestructura, una vegada Mar Chao ha assumit la presidència del Port de València, està reduint les capacitats de creixement de Baleària en el principal port del Mediterrani.

Després de la revocació de la concessió a Baleària, la naviliera d’Adolfo Utor va lamentar que “després de tants anys haja de continuar operant en unes instal·lacions precàries i insuficients, molt per sota dels seus estàndards de qualitat habituals, i que cada dia pateixen els passatgers que viatgen a les Illes Balears i Algèria”.

A això, va afegir: “La companyia confia i sol·licita a l’APV que en un futur pròxim puga concretar una solució vàlida, que li permeti oferir als seus clients unes instal·lacions portuàries modernes i de qualitat”.

Solvència mediambiental

A nivell mediambiental, la proposta de Baleària no va trobar objeccions en la valoració de Mar Chao. “La proposta ofertada comprèn un projecte energètic basat en dos aspectes fonamentals, d’una banda que l’energia que cobreixi el 100% de la demanda siga íntegrament d’origen renovable i generada en la pròpia terminal; i d’altra banda equipar la terminal amb la maquinària i equips altament eficients, de manera que s’implante l’eficiència energètica com una estratègia contínua”.

A això se li sumava una generació d’electricitat de 1.013KW de potència pic i 1.459.062 KWh/any via generació fotovoltaica i 10 mini-aerogeneradors de 3 KW de potència capaços de generar 60.000 KWh/any.

El compromís amb les zero emissions es completava amb generació d’hidrogen renovable via electrolisi que permetria la generació de biocombustible per a la futura flota de vehicles propulsats per gas natural. Fins aleshores, “la flota de vehicles lleugers propis a incloure en l’explotació de les instal·lacions seran elèctrics purs, amb càrrega en la pròpia terminal garantint que l’electricitat usada en la seua mobilitat és renovable 100%.

Comenta el artículo

Historias como esta, en su bandeja de entrada cada mañana.

O apúntese a nuestro  canal de Whatsapp

Leave a Reply

Ahora en portada

Fotogaleria: Jornada ‘La gestió de l’aigua’ d’Economia Digital