Ryanair declara a guerra a Aena con España como segundo gran mercado e Galicia no epicentro da crise
O mercado español xerou unhas vendas de case 2.500 millóns para a aerolínea no seu ano fiscal 2024-2025, por enriba dos 2.000 millóns rexistrados no Reino Unido.

El CEO de la aerolínea irlandesa, Eddie Wilson y la responsable de comunicación de la ‘low cost’ en España, Alejandra Ruiz, ofrecen una sesión informativa sobre la próxima temporada de invierno. Matias Chiofalo / Europa Press
Galicia emerxe como unha das comunidades máis afectadas polo golpe que Ryanair decidiu asestar ao seu negocio en España, a pesar de que o país se mantén como o seu segundo mercado por ingresos tras Italia. A compañía irlandesa pecha o seu ano fiscal en marzo. O pasado exercicio 2024-2025 rematouno obtendo unha cifra de negocio no Estado español de preto de 2.500 millóns de euros mentres que no primeiro semestre, entre os meses de abril e xuño e co empuxe da Semana Santa, rexistrou 772 millóns, un 20% máis.
En medio dunha ruidosa guerra con Aena e o Goberno español, Ryanair anunciou este mércores a súa intención de pechar a súa base en Santiago de Compostela e eliminar todos os seus voos a Vigo e a Tenerife Norte. Ademais, manterá pechadas as bases de Valladolid e Jerez e reducirá a súa capacidade en Asturias, Santander, Zaragoza e Canarias este inverno.
A crise das taxas aeroportuarias
A decisión da compañía enmárcase na súa particular guerra con Aena debido ás “taxas aeroportuarias excesivas e pouco competitivas que aplica o operador aeroportuario monopolístico”, indicou nunha rolda de prensa ofrecida polo seu conselleiro delegado, Eddie Wilson. O mesmo explicou que o peche da súa base de dous avións en Santiago se traducirá na perda dunha inversión de 200 millóns de dólares, algo máis de 170 millóns de euros, en Galicia.
O directivo indica que a compañía mantén o seu “compromiso” con España, pero asegura que non pode “xustificar unha inversión continuada en aeroportos cuxo crecemento véxase bloqueado por taxas excesivas e pouco competitivas”.
Sangría en Galicia
A decisión de Ryanair supón un golpe profundo á conectividade aérea en Galicia. Así, elimina desde Santiago as súas rutas de Madrid, Málaga, Alacante, Gran Canaria, Palma de Mallorca e Zaragoza, á marxe da conexión entre Vigo e Londres Stansted, que xa estaba sentenciada ao finalizar o concurso municipal co que operou desde Peinador durante tres anos grazas a unha inxección do Concello de preto de dous millóns de euros.
Por outro lado, o recorte anunciado para o aeroporto de Compostela, no que elimina os dous avións da súa base, tamén implica unha reducción de frecuencias nos destinos que mantén: Tenerife Sur, Valencia, Lanzarote e Londres.
En realidade, a sangría de Ryanair en Galicia comezou a principios de ano no seu pulso con Aena pola subida de taxas en aeroportos rexionais. E é quena tempada de verán, o grupo xa aplicou un recorte de 800.000 prazas, asestando na comunidade a metade da súa rebaixa en todo o Estado. En Santiago suprimiu o 28% da súa capacidade e xa retirou un dos tres avións B737 cos que iniciou o ano na súa base en Lavacolla (agora quedaríase sen ningún). O impacto equivalía a preto do 10% do tráfico anual do aeroporto en 2024. O tijeretazo en Peinador foi do 61%, unhas 40.000 prazas.
¿Seguir creciendo en España?
Á marxe do golpe en aeroportos rexionais, Ryanair indica que a súa intención é a de seguir crecendo en España, pero condiciona as súas inversións á conxelación das tarifas de Aena. A aerolínea tamén anunciou este mércores que a súa previsión é de investir 2.831 millóns no país nos próximos sete anos, iso si, se o Goberno se dobra ás súas demandas.
O seu proxecto pasa pola incorporación de 33 novos avións con base en España nese período. A inxección de capital proposta permitiralle á compañía, indica, incrementar o seu tráfico anual de pasaxeiros nun 40%, pasando da cifra actual a 77 millóns de viaxeiros en 2031. Así, superaría as 1.000 rutas, abrindo cinco bases adicionais en Gran Canaria, Fuerte Ventura, Menorca, Reus e Santander.
Dura resposta de Aena
Chegar a un entendemento con Aena e co Goberno central non parece unha situación sinxela, toda vez que a resposta ao anuncio dos irlandeses foi contundente. O presidente e conselleiro delegado do xestor aeroportuario, Maurici Lucena, acusou á compañía de despregar “unha estratexia de comunicación baseada na deshonestidade, a mala educación e o chantaxe para conseguir beneficios económicos”.
Aena indica que a proposta de subida das taxas aeroportuarias en 0,68 euros en 2026 baséase na aplicación de fórmulas matemáticas obxectivas e axústase á Lei 18/2014, aprobada polo PP. Aena defende que esta subida é “insignificante” para a decisión dun viaxeiro, e subliña que Ryanair incrementou o prezo dos seus billetes un 21% no último ano.
O peso de España para Ryanair
Queda por saber se Ryanair pode manter a batalla con Aena tendo en conta o peso do mercado español na súa operativa, sendo o seu segundo territorio por ingresos tras Italia.
Como antes se apuntou, a compañía de Michael O´Leary pecha o seu ano fiscal a finais antes de abril. O pasado exercicio 2024-2025, a firma rexistrou un beneficio neto de 1.612 millóns de euros, un 16% menos que os 1.920 millóns obtidos o ano anterior en boa medida pola caída do prezo medio de venda de billetes. As vendas, con todo, incrementáronse un 4%, ata os 13.950 millóns. Segundo a información consultada por Economía Dixital Galicia, España concentra o 18% da cifra de negocio.
O mercado español é dos poucos que aglutina máis do 10% da súa cifra de negocio. A firma pechou o exercicio 2024-2025 con uns ingresos nesta zona xeográfica de 2.476,5 millóns de euros, un 2,5% por riba do ano anterior, pero un 31% sobre o conseguido no exercicio pechado en marzo de 2023.
España eríxese así no segundo mercado de Ryanair, só superado por Italia, que pechou o exercicio 2024-2025 cunha cifra de negocio de 2.969 millóns de euros. Por baixo atópase Reino Unido, con 2.044 millóns e Irlanda, país no que se atopa o seu domicilio fiscal e que con efecto sede rexistrou uns ingresos de 757 millóns de euros. As súas distintas localizacións no resto do mundo suman uns ingresos de 5.700 millóns.
Segundo o seu informe anual, España sería o país no que concentra un maior número de empregados, en concreto, 8.441 a peche do exercicio, fronte aos case 4.000 que sumaba en Reino Unido ou os 3.250 de Italia.
Crecemento no primeiro trimestre
Con todo, malia a caída de beneficios do pasado exercicio, a compañía volveu mellorar as súas métricas no primeiro trimestre de 2025, entre abril e xuño. Obteu un beneficio neto de 820 millóns de euros fronte aos 360 millóns do mesmo período do ano anterior, co que disparou ganancias nun 130%.
No citado período, que se viu beneficiado pola Semana Santa, a cifra de negocio foi de 4.337 millóns, case un 20% máis. De novo, o mercado español posicionouse como o segundo do grupo, con uns ingresos de 772,3 millóns, un 20% máis.