La Diputació de València assigna a la campanya 2025 de neteja de platges el major desplegament de recursos de la seua història
L'àrea provincial de Medi Ambient va avançar l'inici dels treballs als mesos d'hivern i ha adquirit nova maquinària per valor de 670.000 euros

El presidente de la Diputació de València, Vicent Mompó, en la playa de Piles para presentar la campaña de verano de limpieza de playas de la institución provincial, junto con el diputado de Medio Ambiente, Avelino Mascarell y la alcaldesa del municipio, Cristina Fornet, así como las primeras ediles de Miramar, Pilar Peiró y Bellreguard, Cristina Mateu
El president de la Diputació de València, Vicent Mompó, ha visitat la platja de Piles per a presentar la campanya d’estiu de neteja de platges de la institució provincial, en un acte que ha comptat amb la presència del diputat de Medi Ambient, Avelino Mascarell, i l’alcaldessa del municipi, Cristina Fornet, així com les primeres edils de Miramar -Pilar Peiró- i Bellreguard -Cristina Mateu-.
Mompó ha qualificat la campanya 2025 com “la més complexa en dècades a causa de l’arribada a la costa de gran quantitat de residus a conseqüència de la dana i dels temporals posteriors; cosa que ens va portar a avançar els treballs de neteja als mesos de gener i febrer, assumint fins i tot competències impròpies per a demostrar, una vegada més, que l’única prioritat de la Diputació és estar al costat dels ajuntaments, remant sempre a favor de la busca de solucions”.
Així mateix, el president de la Diputació ha recordat que “este esforç extraordinari també s’ha traduït en una aposta per l’adquisició de nova maquinària” i ha anunciat “per a esta temporada 2024/2025, el servici de neteja de platges compta amb 5 nous tractors i una màquina rastelladora, gràcies a una inversió total de 670.000 euros”.
En la mateixa línia que el president, el diputat de Medi Ambient, Avelino Mascarell, ha subratllat que “enguany no hi ha hagut transició entre la campanya de 2024 i la de 2025, perquè només acabar els treballs programats a l’octubre passat, va vindre la dana i els tractors de platges es van unir a les labors d’emergència a Algemesí, per a continuació centrar-se en els pobles afectats per l’arribada de residus, i tot seguit continuar amb la posada a punt de les platges per al començament de la campanya de bany”.
Per part seua, l’alcaldessa de Piles, Cristina Fornet, ha destacat “la importància de sumar esforços entre administracions per a donar resposta al desafiament que suposa enguany la presència de restes de canyes en l’arena; raó per la qual, personal del nostre municipi treballa de manera coordinada amb els tècnics de neteja de la Diputació per a complementar la labor que es fa amb tractors i maquinària, perquè l’arena estiga en les millors condicions possibles”.
Precisament la presència de restes de canya procedents dels successos meteorològics dels últims mesos, i especialment la dana d’octubre de 2024, és el punt de partida de la campanya de conscienciació i sensibilització que també ha presentat hui la Diputació.
Així, la institució provincial instal·larà cartells en els accessos a les platges, difondrà vídeos curts i infografies per a xarxes socials i emetrà falques de ràdio en diversos idiomes. L’objectiu, instar la ciutadania a disfrutar de la platja amb calçat adequat i responsabilitat ambiental.
En este aspecte, el president Mompó recorda que “tot i la neteja intensiva, les platges naturals conviuen amb elements com a xicotetes restes de canya o posidònia; i no es tracta d’ocultar la naturalesa, sinó d’entendre-la i conviure amb ella”.
“Tot això -ha conclòs Mompó- configura un model de servici públic que ens enorgullix: una Diputació que no delega, sinó que gestiona; que no improvisa, sinó que planifica; que no es queda esperant, sinó que actua”.
El servici provincial de neteja de platges dona servici als 16 municipis del litoral valencià adherits, la qual cosa suposa una cobertura de 29 quilòmetres de costa i més d’un milió de metres quadrats d’arena seca.
Les tasques inclouen la higienització de l’arena, la retirada de residus i elements arrossegats per temporals, com a canyes i troncs.
La campanya d’enguany s’ha vist reforçada després de la dana d’octubre de 2024, que va obligar a avançar els treballs gener a les platges urbanes i al febrer en les naturals, i ha mantingut operatius fins i tot en caps de setmana.
En este aspecte, la Diputació de València va assumir la neteja a Xeraco, Gandia (Auir i Rafalcaid), Daimús, Guardamar de la Safor, Bellreguard, Miramar i Piles, que no estaven inclosos en el decret governamental de municipis afectats per la dana. A més, va completar la retirada de canyes a Sueca, el Mareny de Barraquetes i Tavernes de la Valldigna.
La programació es completa amb els treballs de primavera, entre l’1 de març i el 30 de juny, i els d’estiu, que enguany tornarà a prolongar-se fins al 15 d’octubre, “donant així resposta a una realitat: que la ciutadania prolonga cada vegada més la temporada de bany més enllà de l’estiu, per l’increment de les temperatures”, conclou el diputat de Medi Ambient, Avelino Mascarell.