La patronal de Mercadona, Carrefour i Dia: «La IA decidirà pel client, més val que l’adoptem»
Les grans companyies de la distribució celebren l'augment de dos milions en la població d'Espanya, reclamen un pla d'"immigració ordenada" i lamenten que "hi ha pocs estalviant molt i molts estalviant poc".
El presidente de AECOC, Ignacio González, durante el congreso de la asociación de fabricantes y distribuidores AECOC, en el Roig Arena. Rober Solsona / Europa Press
L’Associació de Fabricants i Distribuïdors (Aecoc), patronal dirigida per empreses com Mercadona, Carrefour, El Corte Inglés o Dia, entre altres grans empreses, ja assumeix el paper protagonista que la intel·ligència artificial prendrà en les decisions de compra en un futur pròxim: “Ens acostem al dia en què la IA decidisca pel consumidor. Més val que adoptem esta tecnologia”.
Així ho ha exposat el president de la principal associació del gran consum, Ignacio González, durant el Congrés d’Aecoc celebrat a València, en el Roig Arena, on ha lamentat l’excessiva legislació, la confrontació política, la gran recaptació d’impostos, les pujades de salaris no lligades a la productivitat i ha reclamat la regularització i atracció d’immigració “formada i amb contracte de treball”.
Sobre el paper de la IA en el procés de compra dels clients en un futur més pròxim que llunyà ha advertit González, que ha subratllat que “dos de cada tres ciutadans ja diuen que no busquen en cercadors, sinó a través de eines d’IA“.
El president d’Aecoc explica que l’economia espanyola “està tirant gràcies al consum nacional i la inversió”, el que considera “més sa que abans”. No obstant això, sí veu preocupant que “la despesa pública està creixent un 18%, molt per damunt d’altres indicadors”.
González, que ha fet una anàlisi del consum actual a Espanya, ha explicat que en el cas dels llars, este té “dos vents de cua: el creixement de la població i l’impuls del turisme”. En contra, ha situat “la situació financera i la situació laboral”.
Per contra, ha destacat l’impacte positiu de l’arribada d’immigració ja que, ha apuntat, “des de 2019, Espanya ha incrementat dos milions d’habitants, que són responsables del 25% del consum i són especialment consumidors d’alimentació“.
“El 50% del creixement del PIB té a veure amb que som més i el 50% té a veure amb el PIB per càpita. El sector turístic ha sigut el principal motor des de la pandèmia. Enguany arribarem a rècord de visitants, 96,3 milions de visitants, un 5,1% més que l’any anterior”, ha diagnosticat el president de la patronal de Mercadona, Carrefour o Dia, que no obstant això ha alertat sobre que “el creixement s’alenteix i hi ha un fort impacte de la inflació“.
També “lastra” al sector de la distribució la situació financera dels llars. “La renda bruta disponible millora en el curt termini, però està estable des de 2010. És només un 1% millor hui que en 2010, mentre que a nivell europeu és un 20%. Malgrat això, la taxa d’estalvi és molt elevada, dobla al precovid”.
“Això és una arma de doble tall. Està molt bé si es gasta perquè repercutirà en el consum. Però és molt desigual, hi ha pocs estalviant molt i molts estalviant poc“, ha conclòs.
Un pla d’«immigració ordenada» per a Espanya
També s’ha referit el president de la patronal que integra a gegants de la distribució com Mercadona, Carrefour, Dia o El Corte Inglés al fenomen de la immigració. Sobre això, ha demanat «analitzar la idea que la gent vinga formada i amb un contracte de treball» perquè, ha advertit, «si no ho fem, en 2030 no serem capaços de suplir a tota la gent que va a eixir del mercat laboral» a causa de la composició demogràfica de la població espanyola i la quantitat de jubilacions que es produiran.
Llegir més: La UPV adverteix: el creixement d’Espanya depèn de la immigració, però desborda l’habitatge disponible
«Espanya necessita reformular el seu model laboral i treballar de manera integral en diversos eixos, com és l’increment de la població activa, no desfer-se del talent sènior i fer un pla d’immigració organitzada«, ha reclamat.