Agricultura reforça les mesures de control per a frenar l’expansió de la mosca de la fruita amb 10,5 milions d’euros
Inversions i tècniques avançades en la lluita contra plagues per a preservar l'agricultura valenciana

El conseller de Agricultura, Agua, Ganadería y Pesca, Miguel Barrachina en la presentación de los nuevos quads en Turís
La conselleria d’Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca, ha reforçat enguany les actuacions contra la mosca de la fruita, Ceratitis capitata, amb una inversió de 10,5 milions d’euros destinada a combatre aquesta plaga que pot afectar greument a nombrosos cultius de la Comunitat Valenciana, com la fruita d’os, caqui i cítrics.
El pla inclou mesures integrals com el seguiment setmanal de poblacions amb més de 1.200 mosquers, la solta setmanal de fins a 250 milions de mascles estèrils, i tractaments terrestres i aeris amb productes fitosanitaris de baix impacte.
El conseller d’Agricultura, Aigua, Ramaderia i Pesca, Miguel Barrachina, ha destacat «la importància d’una acció coordinada, tecnològica i sostenible per a protegir els nostres cultius i evitar pèrdues econòmiques al sector agrari valencià».
Barrachina ha realitzat aquestes declaracions durant la presentació a Turís dels 14 nous quads adquirits per als tractaments terrestres contra la mosca de la fruita.
«Tenim un compromís ferm amb la millora dels mitjans, la innovació i les ferramentes necessàries per a mantindre’ns a l’avantguarda en protecció fitosanitària», ha subratllat Barrachina.
En aquest sentit, Barrachina ha explicat que, en el marc d’aquesta campanya, se reparteixen 370.000 trampes per a 15.000 hectàrees de cultiu. A més, es procedeix a la col·locació de 23.500 trampes per a fruiters aïllats, principalment figueres, i es duen a terme tractaments terrestres en 25.000 hectàrees amb els quads, utilitzant Spinosad en aplicacions de pegat, especialment efectius en cultius d’estiu com el préssec, la nectarina i la pruna, i en tardor per als cítrics i caqui.
A més, Barrachina ha recordat que s’estan aplicant tractaments aeris amb drones en 500 hectàrees, i repartint gratuïtament fitosanitaris a agricultors per a cobrir unes 19.000 hectàrees. També es realitzen campanyes d’informació i butlletins tècnics per a mantindre actualitzat al sector.
La lluita contra la Ceratitis capitata s’emmarca en un esforç més ampli de la conselleria per a garantir la sanitat vegetal. En 2025 es destinaran 39 milions d’euros. Aquest pressupost inclou campanyes contra altres plagues com el Cotonet de Sud-àfrica, la Xylella fastidiosa, o la polilla de la vinya, a més del suport al sector amb repartiment d’eines i productes, i mitjançant accions formatives.
«Protegir la sanitat vegetal és també defensar la rendibilitat de les nostres explotacions, i la qualitat del que produïm».
A més, el conseller ha puntualitzat que «continuarem exigint davant la Unió Europea les clàusules mirall i el principi de reciprocitat, perquè l’agricultura valenciana puga competir en les mateixes condicions que altres països».
Per últim, el conseller ha destacat l’augment de pressupost de l’Institut Valencià d’Investigacions Agràries, IVIA, que enguany arribarà als 20 milions d’euros dirigits a la investigació i el desenvolupament tecnològic del sector agroalimentari.