A débeda de Navantia co Estado subirá a 8.000 millóns cos préstamos ‘de balde’ do programa de rearme.
O balance do grupo naval ao peche do pasado exercicio contabilizaba nos seus pasivos 2.049 millóns en préstamos participativos concedidos pola SEPI e case 4.500 millóns en créditos do Ministerio de Industria, que agora concederá outros 2.300 millóns do plan de defensa aprobado en abril.

Botadura de una de las fragatas F-110 en Navantia Ferrol / Navantia
O rearme europeo intensificará a actividade de Navantia, que está encadeando os grandes contratos das fragatas F-110 e das corvetas de Arabia Saudita cos programas asociados á nova estratexia do Goberno para impulsar a industria de seguridade e defensa, un plan aprobado en abril e que prevé investimentos de máis de 10.000 millóns este mesmo ano.
No marco desta folla de ruta, que irrigou fondos cara a Indra ou Urovesa, entre outras compañías, o Ministerio de Industria concedeu en setembro 2.292 millóns en préstamos sen intereses aos estaleiros públicos, destinados a cinco programas catalogados como PEM (Programa Especial de Modernización): o desenvolvemento dun novo buque de aprovisionamento de combate que substitúa ao actual BAC A-14 Patiño; a modernización das fragatas da clase Álvaro de Bazán (F-100); a modernización dos dous buques de asalto anfibio da Armada do tipo LPD; a adquisición dun Buque de Acción Marítima de Intelixencia; e a construción dun buque multidisciplinar para desenvolver a capacidade hidrográfica da Armada.
Os novos créditos, ademais de financiar carga de traballo para a construtora naval, incrementarán a elevada débeda que mantén Navantia co seu dono, o propio Estado, pois trátase dunha empresa controlada pola SEPI, á súa vez, adscrita ao Ministerio de Facenda. A peche do pasado exercicio, a compañía que preside Ricardo Domínguez debía ao grupo empresarial público 2.049 millóns; e outros 4.488 millóns ao Ministerio de Industria. En total, 6.537 millóns, que representaban o 83% do pasivo dos estaleiros a peche de 2024.
A concesión dos novos préstamos de 2.292 millóns, previsiblemente, incrementará ata os 8.000 millóns a débeda de Navantia co Estado, un importe moi elevado que retrata dous aspectos da actividade da compañía. Por un lado, os estaleiros levan 16 anos en perdas, e, por outro, os traballos que desempeñan teñen intensas necesidades de capital, que o Goberno asume financiándoas a través de préstamos. Estes últimos, e en xeral todos os vinculados aos programas militares de Defensa, a custo cero, sen intereses, como unha mera transferencia de fondos para acelerar a execución dos traballos.
Os préstamos da SEPI
Desde o ano 2019, a SEPI inxectou 2.394 millóns en Navantia a través de préstamos participativos. Estes fondos teñen o obxectivo de fortalecer a situación patrimonial da compañía e manter as súas capacidades operativas para o desenvolvemento dos contratos. E ademais responden a unha necesidade contable, xa que os estaleiros, con centros en Ferrol, Cádiz e Cartaxena, acaban reiteradamente os seus exercicios fiscais en causa de disolución. O burato patrimonial o ano pasado ascendía a 1.782 millóns. Os préstamos participativos computan como fondos propios do grupo, permitindo compensar o patrimonio neto negativo, e deixando un patrimonio neto axustado de 290 millóns, segundo se expresa na seguinte táboa:
A peche de 2024, os créditos pendentes de devolver á SEPI ascendían a 2.049 millóns, e os vencementos alcanzan os 661 millóns ata finais de 2026. Aínda que a amortización dos préstamos debería rebaxar o pasivo, o certo é que a previsión de Navantia, segundo manifestou o seu propio presidente, Ricardo Domínguez, é continuar en números vermello ata 2028, polo que o respaldo da SEPI a través destas inxeccións seguirá sendo necesario.
Os préstamos de Industria
As contas pendentes co Ministerio de Industria son aínda máis abultadas. A peche do pasado exercicio, a débeda ascendía a 4.488 millóns, por riba dos 3.947 millóns do peche de 2023. Este saldo recolle os préstamos outorgados polo departamento que dirixe actualmente Jordi Hereu para o desenvolvemento de determinados programas militares do Ministerio de Defensa. É nesta categoría na que se inscriben tamén os 2.394 millóns concedidos este ano.
O Real Decreto que regula a concesión dos fondos establece que os pagos se desembolsan á medida que se realizan os traballos, en base a determinados fitos. Sobre o papel, o fluxo de diñeiro debería ir acompasado co calendario de pagos do Ministerio de Defensa, que tamén abona as facturas de maneira gradual. Con todo, hai unha certa liberdade, pois admítese a entrega anticipada dos préstamos previa petición de Navantia e aprobación do Goberno.
Como os préstamos son a longo prazo e non devengan intereses, é previsible que boa parte dos fondos se sumen aos 4.488 millóns de débeda actuais. Este mesmo ano, os estaleiros recibirán 722 millóns de Industria, de maneira que a cantidade a devolver a Industria superará os 5.000 millóns. O programa máis custoso, a modernización das fragatas F100, requirirá dun crédito de 1.280 millóns, que estará entregado ao completo en 2029.
Os outros 8.000 millóns de Navantia
Dicía Ricardo Domínguez que nos últimos dez anos é a primeira vez que entran a traballar diariamente 5.000 operarios ás instalacións de Navantia en Ferrol. Esta é a outra cara dos fondos desembolsados polo Executivo, o incremento de actividade nos estaleiros públicos, que o ano pasado alcanzaron unha facturación de 1.528,2 millóns, un 6,6% máis. A cartera de pedidos do grupo ascendía en 2024 a 8.163 millóns, dos que case 7.000 millóns correspondíanse coa actividade militar, quedando en cifras moito máis baixas tanto a área civil como a de enerxías renovables.
Tras a travesía do deserto que supuxo para os estaleiros a crise financeira, agora están incrementando a súa facturación, a súa carga de traballo e a súa carteira de pedidos. Incluso lograron expandirse coa adquisición das instalacións de Harland & Wolff no Reino Unido. Nesta nova etapa, por o momento, tampouco conseguen xerar beneficios.